Först arbetsveckan, första helgen (efter en arbetsvecka) 2013 är det något som ska firas eller genomlevas🙂 Oavsett hur man ser det är jag trött efter en vecka då man åter tvingats skapa rutiner, nästa blir enklare. Hoppas jag!

Sito Moresco 2006

Ikväll blev det en favorit; Sito Moresco 2006 Gaja (just nu säljs 2010), det här är ett riktigt bra vin från en av Italiens bästa producenter. Det är ett publikfriande vin som flörtar med den amerikanska marknaden, dvs mycket smak, relativt hög alkohol (14,5%) och en hel del kraft. Det är en cuvée gjort på 35% nebbiolo, 35% merlot och 30% cabernet sauvignon. Dock är det så snyggt gjort att jag inte bryr mig nämnvärt om eventuella parkerflörtar, är det bra så är det bra!

Jag har köpt detta vin under några år, följt det, njutit av det men i regel ganska direkt och nu var det kul att prova en av de flaskor som fått ligga ett par år. Det är fortfarande riktigt bra, det har börjat få lite mogna toner, där den mörka frukten tar över lite mer och den lite mörka syrligheten, kaffet och choklad dragit ihop sig och skapar en större enhet än i det unga ditot. Å andra sidan älskar jag det här ungt – med lite mer kaxiga men eleganta toner, med sin fruktdrivna men balanserade stil som snarast kan liknas vid en ung tupp i en hönsgård. 2006:an håller dock utan problem ytterligare några år och bör utvecklas positivt ytterligare en tid.

Jacob's Creek Reserve Chardonnay 2011 Adelaide Hill

Det är ju fredag så man vill ju också ha lite lyx att knapra på också, idag blev det något enkelt men mycket gott: anklevermousse på toast, stekt i ankfett med lite flingsalt. Till detta borde jag givetvis ha haft lite champagne men istället blev det australiensisk chardonnay från en stor producent. Denna har legat hemma ett tag sedan jag var med i en blind provnings tävling för en tid sedan. Jag kom på den efter att Anders Öhman skrev om deras  vanliga Chardonnay nyligen; jag hade dock Jacob’s Creek Reserve Chardonnay 2011 Adelaide Hill hemma:

Det här är ett  druvtypiskt vin, det är välgjort och lättdrucket, möjligen saknar det lite av personlighet och finess men är inte utan elegans och finess. På det stor hela är det ett enkelt och okomplicerat och är ett trevligt vardagsvin!

Magnus Reuterdahl