I samband med EWBC (European wine bloggers conference) i Turkiet samtalade jag en del med Jim Budd som driver bloggen Jim’s Loire och siten investdrinks.org med flera och livnär sig som frilansande vinjournalist. Han är också redaktör av the Circle of Wine Writers nyhetsbrev e-Circle Update sedan 1991. Ett av samtalsämnen rörde nätverk såsom EWBC, där man träffar likasinnade, i detta fall vinkommunikatörer, men också skribentföreningen the Circle of Wine Writers och att man ibland har behovet att höra till något och genom detta få tillgång till nya kontaktytor och ideer. I Sverige heter motsvarigheten Sveriges Vinskribenters Förening som till skillnad från sin engelska motsvarighet endast, än så länge (?), endast tar emot journalister i tryckta tidningar, radio och TV och sällan eller aldrig bloggare eller författare. Det är möjligt att jag skulle kunna få gå med, jag har inte provat, men sannolikt inte. De jag vet som provat med motsvarande bakgrund (bloggare, skribenter och kommunikatörer som inte publiceras i ovannämnda medier) har tidigare fått kalla handen.

The Circle of Wine Writers välkomnade mig dock och jag är nu stolt medlem i cirkeln 🙂

Dear Magnus

It is with great pleasure that I am able to inform you that the Circle of Wine Writers would like to invite you to become a member.

Our administrator will send you the all relevant information and on behalf of the Committee, may I welcome you to the Circle.

Med detta sagt menar jag inte att alla bloggare ska gå med eller har behov av att gå med i föreningar av denna typ. Jag tror dock att exkludering av skribenter enkom beroende på medium är ett misstag, då man istället för att utvecklas och öppna upp sig för nya idéer, stänger dörrar och missar chanser.

Magnus Reuterdahl

