Så här när årstiden inte riktigt kan bestämma sig är det kanske bra att lägga sig lite mitt emellan vitt och rött med en rosé och Domaine Tropez Crazy rosé är inte galen alls, den är riktigt bra! Igår öppnade jag ett varuprov från Öfwerman imports jag fick för en tid sedan. Jag provade också detta i Göteborg i samband med mässan Mitt kök och Matbloggspriset.

Crazy Rosé

Domaine Tropez Crazy rosé

Doften är en aning vass med en viss syrlighet och inslag av såväl svarta vinbär som aning anis i avslutet. 

Vinet görs på druvorna grenache, cinsault, syrah och rolle och kommer från Provence, Frankrike. Tillsammans skapar dom ett charmigt och elegant vin, med en fin bärig ton med inslag av frukt, här finns lite inlagd periska tillsammans med smultron och svarta vinbär samt en citruslik frisk syra. I eftersmaken finns en örtighet och inslag av mineraler samt en liten hint av vingummi som blir en liten aning skarp och går mot anis eller fänkål, allt detta inom en lite fet hinna, som minner om den som finns på vaxiga äpplen.

Ett riktigt trevligt vin med viss komplexitet som passar såväl på altanen, till maten och när man tittar ut över ett snöslaskigt Stockholm.

Magnus Reuterdahl