Dags att vända åter till Stockholm och till vardagen, eller vi tar och skjuter upp den ett par dagar till och inväntar måndagen innan vi välkomnar vardagen – för idag blir det ett besök på Edsbacka bistro tillsammans med ett gäng bloggare och twittrare. Till kvällen kommer lite bilder och kommentarer.

Visst är storhelgerna trevliga men det ska bli skönt med lite stapelvaror i magen, att slippa julbord, julbordsrester och festmat (åtminstone tills nästa helg). Hej – dagens lunch och vardagsviner, hej mitt eget kök och min egen säng🙂

Häromdagen skrev jag också att det ska bli fler böcker (om vin) det här året och det har redan börjat. På nattduksbordet ligger nu Uncorking the past (2009) av Patrick E McGovern.

Låt mig citera kapitelrubriken till kapitel ett: I drink therefore I am.

Uncorking the past

McGovern börjar från början med jordens uppkomst och med början till livet på jorden och kopplar detta till alkohol. Han börjar till och med utanför jorden i rymden. Har du hört talas om Sagittarius B2N – ett moln bestående av bland annat etanol bara 26000 ljusår bort, cirka tre gånger större än solen, i vår egen galax. Där kan man man tala om ett supersystembolag, dock en aning långt borta, men nöden är ju uppfinningarnas moder. Jag återkommer till McGovern och hans resultat framöver.

Magnus Reuterdahl