En artikel jag helt missat är: Sugen på att få öl och vin levererat direkt till din arbetsplats? Det kan Systembolaget snart ordna i Borås tidning (2012-12-07). Jag hade också missat att Systembolaget ge dig möjligheten att få sprit till jobbet, något jag kan tänka mig är varje arbetsgivares önskedröm (not).

Bt.se skriver:

Systembolagets försök med hemleverans kommer under nästa år att utökas till flera orter. Då blir det också möjligt att få alkoholhaltiga drycker levererade till arbetsplatsen, om den finns på en adress i någon av testorterna.

Att hemkörningen inte varit någon större succé i Sollentuna stoppar inte Systembolagets planer, under 2013 kommer ett antal kommuner i sex län att inkluderas i försöket. Då min kommun inte har möjligheten har jag inte hunnit testa detta och frågan är om jag överhuvudtaget kommer att testa det, men att få leveranser skickade till jobbet tror jag varken min nuvarande arbetsgivare eller någon av mina tidigare skull godkänna.

Förstår jag artikeln rätt säger Systembolagets presschef Lennart Agén till tidningen att det: ”Ska underlätta” ”Det handlar inte om att leverera till lunchkonsumtion, utan att underlätta så att man ska kunna beställa till jobbet och sedan bära hem varorna

Lustigt, jag som trodde att hela idén med Systembolaget var att se till att alkohol inte är lättillgängligt – i folkhälsosyfte – detta i kombination med att Systembolaget gör förhållandevis stora vinster, må vara till statskassan, säljer mängder med billig sprit, alkoläsk, färdiga drinkar och Bag-in-box viner snarare än kvalitet och dryck som ger en upplevelse snarare än ett buzz, undrar jag i mitt stilla sinne vad som skiljer Systembolaget från andra detaljhandlare?

På Systembolagets hemsida kan man läsa följande: Ett medel för att uppnå minskad alkoholkonsumtion är att begränsa tillgängligheten – hur stämmer detta överens med att leverera till arbetsplatsen – kommer man också leverera till stranden, parkbänken eller husvagnen på campingplatsen (om man har en giltig adress)?

Magnus Reuterdahl

 

