Ibland händer det att vänner kontaktar mig om vintips, detta är både kul och lite nervöst. Till detta gäng har jag gjort det flera gånger och hitintills har de varit nöjda – de är dock en aning onda, jag får aldrig hela recept och de bor för långt bort för att jag ska kunna delta och avnjuta det hela🙂

Inför nyåret fick jag denna lista (normalt brukar jag också få en budget, dock inte denna gång – men jag har viss koll på vad de brukar kunna tänka sig att lägga):

  • Belugakaviar
  • Risotto tryffel kantarell
  • Gravad röding och torsk
  • Hummersoppa konjak saffran
  • Torsk vitvinssås
  • Hjortfile svamp/linsragu potatiskaka lingonchutney
  • Chockad / hallon

Då inköpen ska göras i Malmö har jag utgått från viner som finns på Systembolaget vid Hansacompaniet.

Jag har började med champagnen och valde en personlig favorit som jag tror kommer funka lysande till såväl belugakaviaren som hummersoppan: Gosset Grande Réserve (90162) – en mycket trevlig champagne med såväl lite djup, brödighet och elegans.

Till risotton kan man gå två vägar (rött eller vitt), jag har valt vitt och riesling för det också bör fungera också med de efterföljande gravade fiskarna; Mitt första handsval kommer från mina två favorit producenter i Nahe är Dönnhoff Hermannshöhle Riesling Spätlese (95230) som bör sitta som en smäck, dock är den kanske en aning dyr varför ett alternativ är Emrich-Schönleber Halenberg Riesling Spätlese (nr 94939) (dock finns bara ett fåtal kvar i butiken), så jag slänger med ytterligare en reserv Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Spätlese (nr 90208). Väljer ni rött skulle jag satsa på ett vin gjort på barbera från Piemonte.

Till torsken kör jag också ett dyrare och ett billigare alternativ – den förstnämnda är fantastisk och det lite billigare bara mycket bra – med andra ord plånboksval; Château Bouscaut (nr 95811) respektive Château de Rochemorin Blanc (nr 4128), bägge från Bordeaux.

Till hjorten hade man ett önskemål om tips på ett amarone – amarone är inte mitt favoritvin men till denna rätt borde det kunna fungera, tyvärr finns bara ett som jag tycker är riktigt bra Corte Sant’Alda Amarone della Valpolicella (nr 91139) vilket är förhållandevis dyrt (det finns ytterligare några som är bra men då springer priserna iväg ytterligare) – dock har jag ett gäng andra förslag som jag tycker är överlägsna🙂 Uppradade i fallande pris: Hermitage Domaine des Tourettes (nr 99452) riktigt häftigt, ett kraftpaket med massor av elegans, Le Vieux Donjon (nr 90528) är lite mer tillbakalutad men riktigt bra och Crozes-Hermitage Domaine de Lises (nr 99225) är inte lika kraftfull men ett underbart vin.

Då jag är elak mot er gällande amaronen, ger jag er en escape route – Recioto – ett vin som görs på samma druva som amarone och kommer från samma område, också som ett passito, dvs på torkade druvor, skillnaden mellan Recioto och Amarone är att det förstnämnda är ett söttvin med ännu mer koncentrerad smak. Detta sker genom att jäsningen avslutas naturligt då vinjästen dör av den höga alkohohalten vilket ger vinet en restsötma: I butik finns t ex Domìni Veneti Recioto della Valpolicella Classico (nr 2304).

Gott nytt år och hoppas dryckerna blir bra🙂

Magnus Reuterdahl