Jag har hittat två böcker jag har tänkt köpa till mig själv i jul, den ena kan möjligen komma som film under nästa år: The Billionaire’s Vinegar: The Mystery of the World’s Most Expensive Bottle of Wine av Benjamin Wallace (2008).

 

Boken har ett par år på nacken men kan nog vara spännande, låt oss nu hoppas att jag får den i tid till julledigheten. Boken som är något av en detektivhistoria om vin berättar om en flaska Chateau Lafite Bordeaux från 1787 som ska ha tillhört Thomas Jefferson. Flaskan blir den dyrast som någonsin sålts då den går under klubban 156,000 $. Det är nu detektivhistorian börjar – är flaskan äkta eller är det falsarium, Wallace tar med läsaren på jakten om flaskan historia.

Uncorking the past

 

Nästa bok är en annan typ av detektivhistoria som försker svara på frågan, när började vi göra vin, var började vi göra vin, vem gjorde det, vem drack och varför. Dr Patrick McGovern som jag hade glädjen att möta tidigare i höstas, har beskrivit en del av de arkeologiska spåren, kombinerat med DNA-forskning rörande vinrankor och lingvistik, i boken: Uncorking the Past – The Quest for Wine, Beer, and Other Alcoholic Beverages från 2010.

Patrick McGovern EWBC12
Patrick McGovern at EWBC2012

 

Detta är mina hårda paket till mig själv – jag kommer att återkomma till dem framöver.

Magnus Reuterdahl

 

