Igår hade vi besök från Finland, en kompis från studenttiden som valde om från arkeologi till kock. Vi lagade lite mat, blåmussel och hjärtmussel chowder, och drack lite gott vin. Till musslorna drack vi en favorit i repris Artisan pure sauvignon blanc.

image

Vår gäst tog med ett kul vin från Mosel-Saar-Rüwer, utav en för mig okänd producent; Weingut Karlsmühle, Peter Geiben. Vingårdarna ligger i Mertesdorf helt nära staden Trier i Rüwer dalen. Familjen Geiben är gammal i gemet och har odlat vin i byn sedan Napoleons dagar. Peter Geiben tog över vingården Karlsmühle i slutet av 1970-talet och vinmakare är Sylvia Wels. Vingårdarna omfattar 12,5 hektar varav 11 med riesling på lägena Kehrnagel, Nies’chen och Lorenzhöfer.

image

Vinet vi fick var (och vi fick en extra flaska för lagring) Karlsmühle Peter Geiben selektion von Quartzitsschiefer Lorenzhöfer Riesling Auslese 2009.

Vinet är lite av en överraskning, det är friskt, fräscht och ungt med en riktigt bra lite krispig syra. Här finns en underliggande fruktsötma och inslag av citrusfrukter och fina tydliga mineraler. Vinet är oväntat fräscht, rent, lätt (för att vara en Auslese) och uppenbarligen ungt men med en fin elegans. Jag tänker lagra nästa flaska ca 5 år och tror på en fin utveckling. 

Vin från Karlsmühle finns såvitt jag kunnat se inte tillgängligt i Sverige men väl i Danmark via Viniportugal.dk

Magnus Reuterdahl

Ps. Jag ber om ursäkt för bildkvaliteten, dock görs bloggandet just nu från min telefon tills dess att en ny dator är på ingång Ds.