Jag skriver för lite om öl trots att jag verkligen gillar öl. Därför var jag glad att få några intressanta varuprover från Baladin.
image

Baladin, eller rättare sagt Birrificio le Baladins, kommer från den lilla byn Piozzo, strax utanför Turin i Piemonte. Namnet kommer från det franska utrycket ”le Baladin”, det vill säga en kringresande underhållare, cirkusartist och/eller komiker

Mannen bakom ölen är Teo Musso och bryggeriet Birrificio le Baladins historia börjar 1986 då han öppnade en öl- och rockbar, i en by med blott 200 invånare. 1996 började han producera sin egen öl efter att rest till och jobbat med öl i Tyskland och Belgien.

Super – som var den första ölen som bryggdes i Birrificio le Baladins bryggeri var också det öl jag började med att prova – men innan jag skriver något om ölen tänkte jag skriva något om flaskorna, på något sätt bildar dom en länk emellan öl och vin, 75 cl flaskor, förslutna med kork men med etiketter som ligger närmare ölets formspråk och en smak som i några fall minner om vin.
super baladin

Super är en Amber Ale

Det här är ett vackert öl, milt med en fin balanserad beska, mycket frukt, sötma och humle. Det är mjukt men koncentrerat med en perfekt liten bitterhet i bakgrunden. Ett öl att slappna av med.
image

Nora är en egyptisk Ale

Det här ölet är mer spännande, med ett aromatiskt lite blommigt anslag med inslag av färska aprikoser, citrusfrukter, gräs och kryddor. Gillar man ett lite sötare och fruktigare öl är detta något för dig. Enligt hemsidan är detta ett öl som berättar en uråldrig historia och har sina rötter i Egypten och nordafrika. Detta stämmer rätt väl med beskrivningar av öl och vin från antiken – där man ofta beskriver just sötma och kryddor. En intressant öl.

image

Isaac är en Bière Blanche

Ytterligare ett vin med en spännande identitet, lite krämig men fortfarande frisk, här finns inslag av apelsin och aprikos, aromatiska kryddor och en riktigt trevlig syra som gör att trots de lite söta tonerna upplever man ölen som lätt och elegant. En av mina favoriter.
image

Super Bitter är en Amber Ale

Här blev jag helsåld. Den här är så nära perfektion man kommer när det gäller öl och min gom. Smakerna är perfekt balans kantade av riktigt fin bitter ton, men det är samtidigt fräscht och man vill bara ta en klunk till. Lätta toner av apelsinskal, färska granbarr, gammeldags kola och torkad frukt. Mycket bättre än så här blir det inte!

image

Lune 2010 är en Noble Ale, lagrad på ekfat

Ytterligare ett spännande öl, som balanserar någonstans mellan vin och öl – jag skulle säga att det har toner av Georgiska qvevri-viner (amforaviner) med torkad frukt, lite honung och en bakomliggande kryddighet, men här finns också knäck och honung kombinerat med ekfatstoner som gör att det får en långeftersmak med en liten besk syrlig ton. Intressant och gott.

Sammantaget är detta riktigt intressanta ölsorter med massor av personlighet och hantverksskicklighet. Det som är kul är att även om något öl kanske inte riktigt passade mig är det ändå så intressant att man gärna skulle gå tillbaka och prova en gång till. Mycket bra!

Några av dessa finns att beställa via Systembolagets beställningssortiment, andra finns bara på restaurangsortimenet och ytterligare något är redan slutsålt.

En fråga som dök upp i mitt huvud är – när man försluter öl med kork borde det finnas en risk för att få en korkskadad öl – har du fått det?

Magnus Reuterdahl

