El Vejo Castillo de Monlero Reserva 2008, Valencia D.O.För ett par dagar sedan provade jag ett varuprov från the Wine company; El Vejo Castillo de Monlero Reserva 2008, Valencia D.O. När nu vintern så håller oss i sitt grepp är det trevligt med något rött och lite kryddigt. Det här vinet är gjort på tempranillo, druvan som är tydligt förknippad med Rioja. Just därför är det kul att prova ett vin från en annan region, Valencia, på just den druvan.

Valencia är precis som Rioja en spansk denominación de origen (DO), skapad 1957, men ligger cirka 30 mil sydöst om Rioja. Valencia D.O. Delas upp i två huvudområden, vilka i sin tur delas upp i fyra distrikt; Valentino (i den centra delen), Alto Turia (i den nordöstra delen), Moscatel (också i den centrala delen) och Clariano (i söder). När jag tänker på Valencia och vin tänker jag på två saker; sötvinerna från Moscatel de Valencia och Bobol.druvan, som förvisso också finns på många ställen i Spanien, södra Frankrike och på Sardinen.

Dom vanligast druvorna är:

Gröna druvor: merseguera, malvasía, pedro ximénez, moscatel romano, planta fina, macabeo, chardonnay och i lite mindre mängd planta nova, tortosí, verdil, sauvignon blanc och sémillon.

Blå druvor: monastrell, garnacha tintorera, garnacha tinta, cabernet sauvignon, pinot noir, merlot, bobal samt i mindre mängd tempranillo, forcayat och syrah.

Jag har inte hitta från vilket distrikt det här vinet kommer ifrån men sannolikt kommer från Valentino eller Clariano där temranillo är vanligast förekommande.

Åter till det aktuella vinet:

Castillo de Monlero tempranillo är ett enkelt men trevligt vardagsvin, det står angivet att det är gjort på 100 % tempranillo men jag skulle gissa på några procent av ytterligare någon druva, typ merlot. Vinet har en fin fruktig lite len ton med inslag av röda skogs- och körsbär med en fin fatig ton med tydlig vaniljkant. Vinet har ett bra bett i avslutet med en fin syra och lite tanniner. Att dricka till grillad kyckling, chorizo, lufttorkad skinka eller mogen ost.

Det är kanske inte ett vin som får mig att spinna loss, men det gör sitt jobb och är ett trevligt vin till middagen mitt i veckan. 

Magnus Reuterdahl

