Jag börjar känna mig som ett virus eller kanske en älgfluga (en flygande lus, lipoptena cervi, i storlek med en liten fluga som när den landar på en tappar vingarna, den är helt ofarlig för människor efter som den inte kan lägga ägg hos oss då vi inte har päls, men är mycket irriterande) när jag nu kommer gästblogga lite då och då på bloggen Älgflugornas herre. Jag har inget fast datum men ska försöka leverera några inlägg då och då på temat jakt och vin.

Bloggen Älgflugornas Herre är skriven av en kollega till mig i mitt riktiga arbete (arkeologi) och handlar om jakt och olika företeelser som hänger ihop med jakt. Det kan vara mat, ekologi, politik eller historia.

Mitt första gästbloggsinlägg börjar som följer:

Det finns få saker jag verkligen saknar när jag är utomlands eller när frysen ekar tom, en av dessa är viltkött. Jag är inte jägare så jag har inte den där direkta tillgången till älg, hjort, rådjur, hare med mera. Jag är dock uppväxt med viltkött då min far jagade under hela min uppväxt. Det gick faktiskt så långt att både jag och min bror önskade att få något annat än det där älgköttet. Jag tror det tog ungefär sex månader efter det att jag flyttade hemifrån innan jag insåg hur fantastiskt mycket godare det var än det ofta ganska tråkiga kött man finner i dagliglivshandeln. Att nötkött håller en relativt låg kvalitetsnivå i Sverige, även om det blivit något bättre på senare år, tror jag beror på att vi har en tradition av att mjölkproduktion varit det främst syftet att hålla kor, inte köttproduktion, medens det på många andra ställen varit tvärt om. Vårt kvalitetskött kommer istället från skogen och från svinproduktion. I viltköttet finns vad som kan jämföras med det vi i vinets värld kallar terrior, det vill säga smaker av det djuret levt av och dess omgivning.

Min jakt är istället efter den perfekta vinupplevelsen. Denna finns uppenbarligen inte för jag hittar alltid en ny druva eller ett nytt område som pockar på min uppmärksamhet men det jag lärt mig är att har jag ett gott vin vill jag också ha god mat till vinet. Just kombinationen mellan mat och vin kan skapa rent himmelska symfonier i gommen.

Läs fortsättningen på Älgflugornas herre.

Magnus Reuterdahl