Ni som följer bloggen vet att jag återigen tänker delta i EWBC (läs mer här).

Konferensen börjar först på fredag men redan imorgon smygstartar det med en BYOB (Bring your own bottle) fest på hotell Hilton i Izmir. Givetvis kommer vi vara där 🙂

När nu Sverige också är ett vinland vill man ju gärna ta med sig något hemifrån, tyvärr var min planering lite off så det fick bli något jag inte provat tidigare WesterVin Blend 2011. Vinet är gjort på 25 % muscat ottonel, 25 % chardonnay, 25 % vidal blanc, 15 % gewurztraminer och 10 % riesling.

Till saken är att jag inte provat något av WesterVins produkter så vi får se var det bär. Ett stort plus var att man var snabba att svara på frågor när jag mailade och undrade om druvorna med mera. Westervin kör en liten annan approach än vinodlarna i Skåne och på Öland och odlar i växthus. Detta bör ge förutsättningar för en jämn kvalitet men kanske på bekostnad av terroir och personlighet, det som provar får se – jag återkommer till detta längre fram, då jag dels provat det och då jag besökt dem i december.

Foto från http://www.blossa.se

Något annat svenskt och i tiden är glögg, nu kunde jag inte vara säker på att kunna värma upp glöggen så jag köpte en en Blossa 12 som ska serveras iskall 🙂

Magnus Reuterdahl

