Om knappt två veckor åker jag till EWBC 2012, the European wine blogger conference, igen, eller the Digital Wine Communications Conference som man har som underrubrik, denna gång i Izmir, Turkiet. Jag vet att det kommer ytterligare några svenskar – kommer du?

Turkiet är inte det första landet man tänker på när man tänker på vin men det är ett av de första områden man började göra vin i. Årets tema är source vilket passar bra med en tanke som vinets källa eller vagga. Konferensen pågår från den 9 till den 11 november och givetvis kommer undertecknad vara där 🙂 samt på den följande resan till Georgien 12-16 november.

Vad får man då ut av en resa av denna typ? Först och främst åker jag för att möta människor, för att knyta nya kontakter och återse gamla vänner – på köpet får jag prova en massa häftiga, udda, goda, spännande och ibland halvtaskiga viner, lära mig något nytt om bloggar, bloggverktyg, skrivande eller foto. Det finns en hel del att skiva upp sig på eller vad sägs om (ett axplock):

  • Indigenous Turkish Grape Varieties Tasting med Joel Butler MW
  • The source of today’s wine trade med Tony Laithwaite, Randall Grahm, Dr. Jamie Goode och Sarah Abbott MW
  • The Source of Wine med Dr José Vouillamoz och Dr. Patrick McGovern
  • Natural Wine Debate med Julia Sevenich, Virgile Joly, Dr. Jamie Goode, Dr. Maurizio Ugliano och Robert Joseph
  • Grand Terroir Experience a regional tasting with wines from Turkey, Georgia, Lebanon, Armenia and Egypt, led by Tim Atkin MW och Charles Metcalfe
  • och mycket mer… läs här

Givetvis kommer jag blogga på resande fot om än lite sporadiskt men några bilder ska jag nog kunna få upp 🙂 men främst kommer ni kunna följa mig via twitter @reuterdahl eller via #ewbc #winelover m fl.

Magnus Reuterdahl

