Vinetiketter är kul men kan också vara svårforcerade, idag stötte jag på en som jag först inte blev riktigt klok på. Denna gång spelade förförståelsen mig ett spratt. På etiketten står Château Du Tertre 2010 Bordeaux. Château Du Tertre är ett bordeaux-slott i Margaux, ett så kallat Cinquièmes Crus (Fifth Growths) från kommunen Arsac i distriktet Gironde. Så vad är problemet?

Problemet var att jag inte kände igen etiketten! Bilden på slottet var fel och jag saknade det magiska ordet Margaux vilket felaktigt fick mig att fundera på deras andra vin, tills jag kom på namnet; Les Hats du Tertre. Ytterligare ett namn dök upp i vinnördshjärnan: Tertre Roterbar,St. Emilion, men även här var namnet uppenbart fel.

Ibland är man för påläst för sitt eget bästa – åter till etiketten: Château Du Tertre 2010 Bordeaux – mis en bouteilles au chateau. Allt finns i dessa ord eller rättar sagt i avsaknaden av vissa ord. Med mis en bouteilles au chateau menas i princip att vinet tappats på flaska på slottet. Det som betyder något är avsakanaden av Margaux och benämningen Bordeaux, dvs AOC Bordeaux

Det vill säga det enklaste vinet från Château Du Tertre. Inom Bordeaux finns sju AOC:s (Appellations d’origine contrôlée): Bordeaux Rouge AOC, Bordeaux Supérieur Rouge, Bordeaux Clairet, Bordeaux Rosé, Bordeaux Blanc (torrt vitt), Bordeaux Supérieur Blanc (sött vitt), och Cremant de Bordeaux (mousserande).

Ser man till röda Bordeaux AOC viner är dessa rent generellt enkla viner som bör drickas relativt unga.

Varför vi nu vänder oss till det aktuella vinet, ett varuprov från the Wine company: Château Du Tertre 2010 Bordeaux. Vinet görs på 70% merlot and 15% cabernet sauvignon och 15 % cabernet franc. Druvorna kommer från Bordeaux och från distriktet Gironde men inte nödvändigtvis från slottets egendommar.

Det är ett enkelt ungt vin med fin druv sötma, röda friska bär, en bra syra och en liten hint av ek. Här finns röda vinbär, lite körsbär med mjuka tanniner och en fin struktur. Lufta gärna någon timma och drick det till mat, till exempel lamm eller milda ostar. På det stora hela ett trevligt instegs- och vardagsvin.

Går man istället till huvudvinet Château Du Tertre Margaux så har jag tidigare provat ett par årgångar, 2005 och 2007 vilka bägge varit riktigt trevliga upplevelser som jag gärna skulle återse.

Magnus Reuterdahl

