Gammal är äldst, med dubbla glasögon ser du mer, jag har just börjat läsa en bok från mannen från Fråga Lund, mannen i Brita Borgs sång:

Boken är Man tager vad man hawerJan-Öjvind Swahn berättar om Cajsa Warg och serverar ur gamla grytor (1970, Bra böcker). Har jag någonsin nämnt att jag är svag för gamla kokböcker, kulturhistoria och rent arkeologiska fakta ??? Här finns mängder av alla tre 🙂

Jag kommer säkert att återkomma till denna lilla kulturskatt men idag är det delen om världens första kokbok som gäller: De re coquinaria (om kokkonsten) eller Ars magiricus en samling romerska matlagningsrecept som vanligtvis tros ha skapats under senare delen av 300-talet eller tidigare delen av 400-talet. Boken tillskrivs ofta Marcus Gavius Apicius vilket dock sannolikt är felaktigt. Men det är en kul historia. Det sägs att Apicus var en av västerlandets första läckergommar som njöt såväl flamingotungor, helstekta papegojor som honungsbräseradd rödbarb (en fisk).

Vid ett tillfälle i sitt liv sägs det att han satte sig ned och räknade sina tillgångar varefter han till sin fasa upptäckte att han bara hade 10 miljoner sestertier kvar. Kanske svårt att att relatera till hur mycket eller lite detta är men enligt sägnen hade han gjort av det 10-dubbla på mat under några år. Med andra ord såg han slutet på det dignande bordet. Han ställdes inför faktum att han var tvungen att på något sätt avstå från detta livets goda – detta var dock inte på Apicus meny, istället förberedde han en fantastisk sista måltid med en speciell ingrediens – en portion gift! Ett creosoteiskt slut!

Swahn skriver att det inte är lätt att laga mat efter recepten men har översatt ett recept för att man ska kunna få en idé hur mat smakade för ca 1700 år sedan:

Pullus fartus ad modum Apici (ungefär Apicis fyllda kyckling).

Viss modifiering har dock gjorts, enligt originalreceptet ska man till exempel använda garum (som gjordes på sillrens och diverse kryddor), recept på garum finns här.

Recept för 4 personer: (om man lyckas trycka i sig detta på två är man inte liten i maten!)

  • 2 kycklingar
  • 1½ hg fläskfärs
  • 1§ hg oxfärs
  • 2 hg mjuk leverpastej
  • 1 äggula
  • 2 msk hackad syltlök
  • 2 msk hackade sardellfyllda oliver
  • 1 tsk worcestersås
  • lite salt, vitpeppar och svartpeppar, rosmarin och chilipulver

Blanda färsen, leverpastej och äggula, rör ned lök- och olivhacket, krydda och stek en lien provplätt av färden, den ska vara ganska kryddstark. Fyll kycklingarna med det hela, bind upp dem och pensla kycklingarna med olivolja och krydda dem. Stek på galler i ca 175º i cirka 35-40 minuter.

Om jag är sugen – ja och nej, helt illa kan det väl inte bli men jag nöjer mig nog med en kyckling! Får se om jag kan övertala min sambo att äta romerskt, borde också fixa ett amfora vin att dricka till!Enligt herr Swahn kan man servera det hela med en grönsallad och pilaris med parmesan.

Inte modert men kanske modigt 🙂

Magnus Reuterdahl

