För några veckor sedan var jag i Göteborg för att medverka på matmässan Mitt Kök i samband med att matbloggspriset delades ut. Som grädde på moset fick jag också möjlighet att prova Westcoast restaurant & bar på gatuplanet, Gothia Towers.

Westcoast kan beskrivas som en saluhall utan trängseln, stöket, ljudet men med dofterna och smakerna i luften. Lokalen är lite mitt emellan en klassisk restaurang, bar och lounge -där man blandar mellan elegans, renhet och tillgänglighet.

Just saluhallskänslan förstärks genom restaurangens utformning där fisk- och köttdiskar avgränsar köket och matsalen.

Vi fick en provsmakningsmeny genom delar av matsedeln. Maten är fräsch och hämtar sin inspiration från 1800-talets brännvinsbord, 1900-talets smörgåsbord och saluhallarnas utbud kombinerat med en fine-dining fingertoppskänsla. Det är fokus på havets läckerheter och närproducerade och ekologiska råvaror, där man strävar efter att hitta de bästa producenterna.

Krister Dahl, driftschef på Gothia Towers Restauranger, för många är känd som svenska kocklandslagets lagledare, berättar om framtidsplanerna för Gothia Towers. Där påbyggnaden av det andra tornet (samma torn som westcoast ligger i) är i full gång. I toppen på detta kommer en restaurang som ska bli kronan på verket öppnas liksom ett spa med en utomhuspool. Därefter ska man också bygga ett tredje torn.

Krister Dahl

Det är inte varje dag jag är i Göteborg men jag kommer definitivt ha Westcoast i minnet vid nästa besök. Trevlig miljö, bra personal och fantastiska råvaror samt en trevlig vinlista – vad mer kan man be om 🙂

Magnus Reuterdahl

Besöket var del i en journalistprovning av restaurangen.

