En av Donnafugatas vingårdar på Pantelleria med nyplockade Zibbibo druvor.

Torsdag kväll och fortfarande trött efter resan till Sicilien och Etna. Det kan i och för sig bero på att jag kom hem 22.30 i söndags och tog bilen 5.45 från Stockholm till Linköping i måndags. Men oroa er inte det kommer inlägg om mitt besök hos Donnafugata på Pantelleria och Scilien samt the Etna wine bloggers educational tour.

Krater på Etna

Under veckan har jag roat mig med att dricka tre viner från the Label Project. Tre flaskor blint, ange druva och vinregion! Resultatet inlämnat – hur det gått, tja det får jag veta den 1 oktober. Utöver detta har vi också utsett stipendiater till the EWBC scholarship.

Så ikväll blev det tillbaka till vardagen och ett varuprov från the wine company!

Señorío de Cofín Crianza 2009 från bodegas de Familia Burgo Viejo S.L.

Det här är ett trevligt vardagsvin, ett traditionellt Rioja vin med bra balans mellan frukt och ek, fin syra och en relativt lång eftersmak. Mogen frukt, ekfatskryddigt, lite silkigt med fin krydda, mörk choklad och lite fänkål och apelsinskal i avslutet. Sammantaget ett enkelt och okomplicerat trevligt höstvin gjort på 90% tempranillo, 10% graciano. Vinet har legat 12 månader på amerikanska ekfat och 12 månader i flaska.

Magnus Reuterdahl