Ibland önskar man att man hade en klon, idag missar jag tyvärr lanseringen av Britt (text) och Per Karlssons (foto) nya bok Vinet och miljön. En bok om ekologiskt vin, biodynamiskt, naturviner, hållbart, fair trade, osv. och om ett urval av Britt Karlssons personliga urval av vinproducenter bland dessa. Boken är utgiven på Carlsson Bokförlag.

Boken lanseras på ett press- & media-arrangemang torsdagen 30 augusti på Dansmuseet i Stockholm (Gustav Adolfs Torg 22), kl 17-19. Är du intresserad av att komma förbi – läs mer på BKWine’s hemsida.

Det finns få saker som slår en bok, bloggar som denna i all ära, hemsidor och tidningar är inte riktigt samma sak – det är något visst med att hålla i en bok, kännas dess tyngd – den är på något sätt mer beständig. Ämnet är också intressant och välvalt, det ligger i tiden – en genomgång av alla dessa beteckningar och benämningar, en hjälp i märkningsdjungeln, men också ett uppslagsverk – åtminstone är det detta jag förväntar mig efter att ha läst tidigare böcker från BKWine. Jag kommer att återkomma till boken då mitt recensionsexemplar kommit i min hand. Vidare kommer också en artikel till BKWine Magazine om mitt besök hos importören Vin & Natur inom kort, massor med riktigt bra viner av den typ som beskrivs i boken.

Magnus Reuterdahl

