Häromdagen var jag på Sigvas och Vinias sortimentsprovning, på alla provningar stöter man på några viner som sticker ut. Jag kommer att återkomma till denna provning framåt då jag hittade en del kul att skriva om men börjar i Sydamerika och hos Domaine Jean Bousquet, en fransman i Argentina. I Tupungato, Mendoza cirka 1250 meter över havet började han odla druvor 1997. Idag odlas malbec, cabernet sauvignon, merlot, pinot noir, shiraz samt chardonnay, samtliga ekologiskt odlade. Som man kan se håller han på sitt europeiska ursprung när det kommer till druvorna men undantag av malbec.

 

Det mest kända i Sverige är kanske Jean Bousquet Malbec 2010. Ett trevligt, habilt grillvin, som är ett bra instegsvin till Malbacdruvan och Argentina, om än kanske lite enkelt och endimensionellt. Jag har provat det vid ett par tillfällen tidigare och tänkte att nu har man nog lyft sig ett steg eller kanske årgången var bättre än de jag provat innan. Vid en närmare titt fanns det dock en annan skillnad, detta är en Reserva, och det är ett kvalitetssteg som märks i vinet. Den kostar en extra selma vilket den är värd. Detta är ett utmärkt standardvin som fungerar till de flesta kötträtter och som sällskapsvin – utmärkt inför hösten.

Vinet har fin mörk frukt, en snygg syra, lite silkig kropp och en rejäl dos kryddor i avslutet. Snyggt balanserad, fräsch och frisk, fortfarande ganska enkel men likväl tillräckligt med smaker för hålla intresset uppe och för att gifta sig med många olika toner. I eftersmaken kommer en lite nötig chockladton. Man kanske inte behöver en matador för att hålla smakerna i schack men jag kan se mig sitta på en estancia sippandes på detta medan en stor del av biffkon ligger på grillen!

Jean Bousquet malbec Reserva 2010 finns på beställningssortimentet och det finns också en Grand Reserva som jag blivit sugen på att prova!

Magnus Reuterdahl