Om du är som jag vill du försöka återskapa det du en gång ätit på restaurang, en sak jag ätit flera gånger som får mina smaklökar att sjunga gång på gång är confiterade griskinder, dvs griskinder kokta i fett eller olja.

För någon månad sedan var vi på Domta gård och där fick jag tillfälle att inhandla ett par griskinder, läs mer här, och idag är det så dags att leka. Receptet jag inspirerats av från kommer från Pernilla Elmquits blogg Mästerkock i mitt eget kök.

Först behöver köttet rimmas!

1,1 kg griskinder (ett par)
3 msk flingsalt + 1 msk vanligt salt
2 msk socker
Svartpeppar

Vid behov putsa kinderna från hinnor och klappa in dem med saltet, sockret och svartpeppar. Lägg dem i en plastpåse och låt den rimma i minst en timme. Skölj av köttet!

  • 100 g smör
  • 1färsk gul lök, klyftad
  • En näve färsk timjan
  • ca 1 msk torkad rosmarin
  • 4 krossade färska vitlökskyftor
  • Ankfett och rapsolja att koka i, vi körde ca 300 gram ankfett och 1 liter rapsolja

Lägg kinderna i en gryta tillsammans med smörklickar, klyftad lök, färsk timjan, rosmarin och krossad vitlök. Fyll på med rapsolja och ankfett tills köttet är täckt. Koka sakta på svag värme i ca tre timmar. Lyft då och då på köttet så inget bränner fast. Håll koll på bubblorna så den inte stormkokar. Enligt receptet är långsamt tricket.

Nu är det bara att vänta!

Efter två timmar har det börjat hända saker🙂

Vi har också börjat planera tillbehören, vi har tänkt att snabbfritera grönkål och göra en tomatsallad samt en pure på palsternacka och morot. Tyvärr måste jag upp tidigt imorgon och köra bil så vinet får utebli, jag hade annars planerat att öpnna ett bordeaux från 2001

Palsternackspurén påbörjades ca 40 minuter innan köttet var klart, fyra palsternackor och en liten morot skars ned, och en ½ gul lök finhackades.  Allt kokades i mjölk och grädde (så det täcker rotfrukterna & löken) i ca 15 minuter (eller tills de är mjuka) med lite salt och peppar. Därefter mosades det hela ihop tillsammans med en klick smör och pressas sedan igenom en sil. Tomaterna delades, en rödlök skars i fina skivor och fick stå i lite bra olivolja och äppelcidervinäger, salt och peppar.

Efter att köttet var klart lät jag det rinna av något skar jag upp det några delar, som sedan fick hamna i en het torr panna för att få lite krispig yta och extra färg.

 

Grönkålen blev vackra men tyvärr inte så bra – allt annan var dock en som en dröm🙂 Grisen smälte i gommen, pasternackspuren som sammet och den lite sötsyrliga tonen från tomaterna gav fräschör. Detta ska göras igen :)…. och jag har griskind tills imorgon också😀

Magnus Reuterdahl