Igår besöktes 19glas – som vid sidan av spännande viner har en utmärkt mycket prisvärd lördagslunch, två rätter som ackompanjerades av såväl bra viner som som trevligt sällskap och lite idrott i form av ITU world triathlon Stockholm uppföljt av ett besök på Pubologi.

Innan maten var vi på bondens egen marknad och inhandlade grönsaker, sallad och svamp och lite beställd olivolja med mera.

Madeleine Landley

Med andra ord en blev det en dag fylld av intryck men också av möten. Oljan, Aubocassa, fixades via Erika Landin (Two Sisters: wine tripping m.m.) och på 19glas träffade vi Madeleine Landley som gör bloggen Landleys kök och hennes sambo. Mycket trevligt🙂 och givetvis var min sambo med och min partner in crime rörande #vintweetupSthlm, fröken Torndahl. Tillsammans med dessa och ytterligare några andra blev det lunch med slarvsylta på gris och skaldjursgryta samt lite vin och möjligheten att följa triathlon-loppen som flög fram genom Gamla stan. Där Azienda Agricola Cos 2010 Pithos från Sicilien var dagens bästa eller åtminstone intressantaste vin… tror jag.

Tanken var att gå hem och göra confiterade griskinder, det kommer istället att göras idag, men vi råkade ramla över ett ledigt bord på Pubologi så dagen i Gamla stan förlängdes. Mycket god, perfekt service och något vi måste göra igen.

Vi beställde fyra halvrätter: en variant på tartar med löjrom, korv, en chark-tallrik och en hamburgare. Alla mycket bra, roliga, väl sammansatta och inspirerande.

Vilket tror du vi valda att dricka och vilket tror du vi köpte för att det var kul?

Det som är riktigt kul är att de hittat den där fina linjen mellan vinnörderi och matnörderi – istället för en vinlista finns vinerna på väggen, det är bara att gå runt och vraka o välja. Vi valde ett vin vi ville dricka och ett bara för att det var kul – bägge från 2005🙂 Vad jag hittade var ett antal oväntade flaskor för 50 kronor, givetvis måste ett sådant provas…. och som i detta fall avfärdas! Chateau Coufran Haut-Medoc 2005 var ett nytt vin för mig; mycket trevligt, välbalanserat och fungerade bra till alla rätterna.

Återkommer ikväll om griskinderna!

Magnus Reuterdahl

Ps. Ber om ursäkt för bilderna dock fick jag nöja mig med mobilkameran Ds.