Shh… här kommer en hemlighet!

Imorgon släpps CAV 0008 och jag har lovat att inte berätta vad det är – så man kan säga att detta är en blindpostning! Igår var jag på provning på denna omgångs viner men trots inlägget ska jag hålla löftet att inte avslöja vilka viner det är, men ge er mina smaknoter – imorgon uppdaterar jag med producent, distrikt, druva/or och årgångar. Dock kan jag säga så mycket som att det är köpläge!

När man provar viner hos olika importörer träffar man i regel på både högt och lågt samt en hel del mitt i mellan. Caviste har dock lyckats med konststycket att träffa väldigt mycket rätt, givetvis finns det som är bättre än annat men då har det mer med personlig smak än kvalitet att göra, inget som jag provat har hitintills fallit igenom. Bra kvalitet till ett bra pris – har du inte redan börjat hålla ögonen på Caviste är det dags att börja.

Vin 1

Fräsch, ren, driven. Det har en snygg intensivitet, fin frukt, en hel del mineraler. I smaken finns gula äpplen, en aning lime,vita blommor, en liten aning fänkål och en underbar syra. Snyggt, välbalanserat och läckert. Ett utmärkt sällskapsvin och festöppnare.

Vin 2

Framförallt är det doften som inledningsvis ger mig fel associationer. Doften är frisk med inslag av en aning exotisk frukt, äpple, melon och krusbär, efter hand också lite nässlor och en liten aning svartvinbärsblad.

Smaken är ung frisk och fräsch, mineralstinn men ändå lekfullt porlande över smaklökarna. Elegant och lekfull är ledorden. Här finns lite en stram syra, en aning lime och citron, havstoner, lite kryddighet tillsammans med krusbär, sval melon och liten blommighet som drar ut i en lätt teeighet. Det här är riktigt bra och jag skulle kunna tänka mig en låda av enbart detta. Kvällens topp!

Vin 3

Här tar man inte fel på druvan, i doften finns ekfat, skumbanan, aromatiska kryddor som med lite värme minner en aning om mjuka pepparkakor. Här finns lite mer höst, lite mer rondör och smörighet.

Ekfaten är snyggt balanserade mot fruktigheten, gula vaxiga äpplen, piggelin, skumbanan och ekfatskryddror samt en liten krämighet. Här finns en hel del som skulle kunna bli för mycket, eller bli obalanserat, men ett snygg hantverk gör detta till en liten smakbomb som ligger på rätt sida av allt, dock en aning ung. Det har med massor av personlighet och bör fungera såväl till fisk som lätta kött eller fågelrätter, men bör nog lagras några år. Bra och intressant.

Tror du att du vet landet, regionen eller druvorna får du gärna lämna en kommentar nedan -Jag säger inget förrän imorgon då de presenteras på Cavistes hemsida! Facit finns nu här!

Läs mer på BKWine magzine

Magnus Reuterdahl

