Igår var vi på Domta gård och inhandlade lite nyslaktad gris (läs mer här), idag börjar vi tillaga den. Vi börjar med fläsksidan. Drygt tre kilo stor gör att vi väljer att dela den och frysa in ena halvan.

Vi vill göra detta enkelt, men låta den tillagas under lång tid på låg temperatur. Efter lite tittande i kokböcker och på matbloggar har vi kommit fram till följande: Vi börjar med att köra den i ca 10-15 minuter på 225° för att ge svålen lite yta, därefter sänker vi temperaturen till 90° och låter den tillagas under ca 6-8 timmar.

Nu är köttet av fin kvalitet så man vill inte överkrydda det men ändå vill man ju ha lite smak. Vi började med att salta köttet genom att gnida in några nypor salt på köttsidan och lade ned den i en ugnssäker form med svålsidan uppåt. Svålen har snittats och denna del smorde vi in med med en ”kräm” av: ca 1-2 msk rosmarin, 1-2 msk grovsalt och 3 vitlöksklyftor – ihop mortlade. Kring fläsket petade vi ned 5 små grovskurna morötter, 1 stor grovskuren palsternacka, 5 delade schalottenlökar och några hela vitlöksklyftor samt lite vitt vin (ca 1 dl).

In med allt i ugnen på 225° i ca 15 minuter, därefter lite mer vin (ca 1 dl) och en näve färsk salvia. Sänk temperaturen till flytta 90° ned fläsket till mitten av ugnen och ugnsbaka – fyll på med lite vätska efterhand, vid behov.

En första uppdatering. Fläsksidan har nu spenderat ungefär två timmar i ugnen och dofterna i lägenheten gör mig nästan avundsjuk på mig själv. Grissidan börjar se riktigt fin ut och jag inser att jag behöver vattna den lite då och då.

Köttet börjat närma sig att bli färdigt så nu börjar vi fundera vin, jag inser direkt att jag behöver fylla på min vinkällare med pinot noir, det jag har är inte drickmoget. Så jag börjar titta lite åt vitt och här jag en weiss burgunder från Alexander Laible 2011 som borde fungera fint eller Artisan Halbturn white (ett trevligt vin som drar lite åt vit bourgogne med en finekfatskant) 2009. Ett annat vin som väntar på att drickas är 2010 Domaine Coursodon Saint Joseph Silice vidare är jag sugen på en Ridge Geyserville men tror att den kanske tar över lite för mycket. Nåväl jag har lite tid på mig att bestämma mig.

Nu är vinet bestämt det blir Coursodon Saint Joseph Silice 2010. Vi har också tittat till och provsmakat köttet, varefter vi valt att efter ca 5,5 timma höja temperaturen till 150°, köttet var i princip klart men vi vill att det ska ”falla” samman lite mer och vi vill ha lite hårdare svålyta. Sista 10 minuterna drar vi på grillläget och höjer temperaturen ytterligare något till 200° och sedan när svålen borttagits åker den ned i stekpannan någon minut.

Svålen lossnar utan någon större ansträngning och köttet nästan faller isär av blotta åsynen av den annalkande kniveggen.

Vi serverar oss domtagrisen med en tomatsallad överströdd med rostade pinjenötter samt knäckebröd och ost. Köttet är mjällt och smälter i gommen, med sötman från morötterna och inslag av kryddorna och vitlöken tillsammans med det lite mörka sötsyrliga från vinet är Magnus mycket nöjd med sin söndagsmiddag🙂 Det enda som saknas är lite äppelsmak – lite äpplemos eller några ungsbakade äpplen som fått ge smak till fläsket och det hade blivit perfekt!

Magnus Reuterdahl