FokusKrog är en relativt ny tidning som jag tänkt läsa ett tag, tyvärr har jag inte hittat den i butik, men idag hittade jag både nummer 1 och 2 tillgängliga att läsa på nätet.

Så i sällskap av en Fullers London Pride och en Stallhagens pilsner sätter jag mig ned och dyker in i krogens värld (det händer att jag även dricker annat än vin!).

Bland skribenterna finns många som är kända från bloggar och twitter, t ex Alf Tumble, En foodie och Sanna Blomquist.

Efter att ha plöjt nummer 1 kan jag konstatera att detta är en tidning för mig, snygg layout och innehållsrika artiklar blandat med korta bra notiser. För er som minns 90-tals blaskan Bibel, här är krogversionen (eller åtminstone något som kan bli en krogbibel).

Vad bjuder man då på? – Bland artiklarna finns bland annat detta:

En djupdykning ned i New Yorks undre värld, till Milk & Honey och den ”hemliga” krogvärlden. Efter detta följer krogkoncepten du kanske minns: isbarer, vitlök, vikingar med flera – minns du dem alla?

Lite mer nördigt är kanske testet av mobilappar med inriktning på mat och dryck. Jag vill och kommer att testa appen Foodspotting (finns till både Iphone & Android).

Artikeln som får mig att dreggla mest är dock den om Grand Hotels 14000 flaskor (fördelade på ca 1800 etiketter). Intervjun med Lasse Solum får mig att längta till nästa besök på Grand Hotel i Stockholm.

Jag har fortfarande nummer två att gå igenom men jag är redan såld (läs dem här) – nästa nummer, som ska komma i september, är ett måste för mig!

Magnus Reuterdahl

