Fick ett mail från en tysk vinbloggare om att mitt namn fanns på den tyska on-line siten World’s Luxury Guide Perfect Lifestyle som drivs av Welt OnLine som om jag förstår det är die Welt’s webplats.

Jag klickar på den bifogade länken och mycket riktigt där finns en bild som jag tog förra året i Italien på EWBCs Chianti-resa. Bilden som har en CC licence och finns tillgänglig via mitt flickr-konto. Bilden är publicerad med hänvisning till licensen och med mitt namn som fotograf. Kul att den uppskattats och publicerats🙂 lägg till detta att Andereas Blomquist använde en av mina bilder nyligen i den värmländska nöjestidningen Tryck, dock med fullt tillstånd och mitt vetande – så nu kanske jag snart kan kalla mig både fotograf och publicerad dito🙂

Vad man kan fundera på är dock hur snyggt det är av en kommersiella tidskrift att plocka bilder utan att kontakta fotografen innan eller i samband med att man använder bilden. Vidare kan man fundera på om inte kommersiella aktörer på mediamarknaden borde erbjuda någon form av ersättning alternativt faktiskt anställa en fotograf för att göra jobbet.

Magnus Reuterdahl