…ungefär så sa min reptilhjärna idag när jag tittade in kylen och såg ett varuprov bara ligga där och skrota, och ungefär så lät budskapet som med följde detta varuprov: benämnd som en vardagschampagne. Vad är då en vardagschampagne? Tja i mina ögon är det de lite billigare champagnerna som kostar någonstans mellan cirka 169-249 kr/flaskan. Tänker man ett steg ett steg till kan man jämföra en vardagschampagne med en bag-in-box, ungefär samma pris men med den skillnaden att champagneflaskan har ett gott innehåll!

Jag är en av dom som tycker att champagne är en utmärkt måltidsdryck, det funkar givetvis vid festliga tillfällen men också till det mesta på sommarbordet, även om jag inte är helt förtjust i kombination flintastek & champagne eller sill & champagne – det har dock väldigt lite med champagnen att göra. Till varuprovet följde dock en påse ostbågar och detta är inte en kombination jag provat innan.

Champagne Alexandre Bonnet Grande reserve brut är en cuvée gjord på 70 % pinot noir, 20 % chardonnay och 10 % Pinot Meunier.

Doften är frisk, med fina äppeltoner och en aning brödighet.

Vinet är torrt med tydliga äppeltoner, fin balans och bra syra. Det har lite kropp och inslag av citroncest och grapefrukt samt lite bröd och mineraler i avslutet. Kanske lite kort eftersmak och lite avsaknad av tydlighet, men å andra sidan är detta som ett vardagsvin ska vara – enkelt, direkt och bra.

Vardagschampagne är riktigt trevligt så här en dag när det faktiskt är riktigt varmt och man behöver lite svalka tillika några dagar efter det att semestern är slut och man känner sig riktigt duktigt eftersom man suttit inne och jobbat.

Vad tyckte jag då om kombinationen champagnen och ostbågar? Njaeee , vill jag ha ostbågar väljer jag nog öl men varför inte några goda ostar att smaska på.

Skål!

Magnus Reuterdahl

