Då är man hemma från semestern igen, med drygt 60 flaskor i bagaget och massor av nya erfarenheter. Först från Tyskland och staden Konstanz vid Bodensjön där jag bland annat drack trevliga viner från weingut Aufricht och Alexander Laible (ingen av dem från Konstanz men väl Boden). Jag fick också prova en druva jag inte provat förut: Roter Riesling – både gott och intressant 🙂

Till detta fick jag också med mig några grekiska viner och en del kul saké. Vad har nu dessa viner med Konstanz att göra? – egentligen inget. Men Noel som jag besökte där har ett sommarhus i Grekland varför han skickade med oss lite udda flaskor från byarna omkring detta, som han trodde jag kunde tycka var kul. Han är vidare en av Europas bästa sakésommelier, vid sidan av att vara vinimportör, varför han också försedde oss med lite kul saké, mer om detta framöver .

Vidare fick jag också med mig ett par öl från Kloster Andeschs, som kommer testas inom kort. Tanken var att vi skulle besökt klostret, tyvärr hittade vi inget boende så vi fick nöja oss med ett par flaskor, mer om detta kommer.

Därefter tog vi en tur till Österrike och det första #winelover-s hang out. Totalt kom 15 deltagare och 25 viner, många nya intressanta viner. Vi gjorde också en dagstur till Ungern och den lilla vinregionen Somlói (i princip ena sidan av ett litet berg) – helt fantastiska viner, ett inlägg om detta kommer också!

Till sist hann vi också med ett besök hos Franz Schneider som driver Artisan wines där vi fick en tur genom vinkällaren och kommande årgångar genom fatprover.

Till detta har jag också fått hem flera spännande varuprover, från flera olika ställen – så räkna med många inlägg framöver.

Magnus Reuterdahl

