Frågan är om Singing Grüner Veltliner 2011 får mina smaklökar att brista ut i sång eller om Charming Grüner Veltliner 2011 lyckas charma mig?

Detta är ytterligare två varuprover från den österrikiska vinproducenten Laurenz V. i Österrike, vinerna finns tillgängliga via restaurangsortimentet hos Sigva AB, tidgare har jag provat Forbidden Grüner, läs mer här.

Personligen tycker jag att Singing eller Charming är det bästa av det tre jag provat, Forbidden Grüner var kanske roligare, medan såväl Singing som Charming är mer klassiska grüner där Singing drar en aning mot Chablis i strukturen och Charming är lite mer stringent.

Singing Grüner Veltliner 2011

I doften finns en tydlig citruston och en hint av flädersaft.

I smaken finns mycket, citrus, lite fläderblommor, en aning bananskal och gröna äpplen samt päron. I avslutningen kommer en fin dos vitpeppar. Det har en fin syrlighet, är lite krispig, har fin balans och genom frukten får den en liten rundhet.

‏Riktigt bra skaldjursdricka, till ostron, till fisk eller mjuka ostar.

Charming Grüner Veltliner 2011

Doften har inslag av lite frukt med en aning persika och päron.

Det är ett torrt friskt vin med en helt del grapefrukt som rundas av med lite periskotoner och vinterpäron. I eftersmaken finns ett kryddigt inslag av vitpeppar och en aning ingefära samt en mineralton som drar en liten aning mot sälta.

Till lax, skaldjur eller getost.

Bägge vinerna är riktigt trevliga, där Charming blir som bäst tillsammans med mat och Singing också går fint som sällskapsdricka. Efter moget övervägande lutar jag dock mot Singing som favorit just för att den lite bredare och lite lättare men Charming är å andra sidan lite elegantare… så svaret på frågan är bägge vinerna charmar och bägge är nog värda en ton eller två – dock tänker jag bespara er detta.

Magnus Reuterdahl