Jag älskar vin, jag älskar mat och jag älskar gamla böcker, den gemensamma nämnaren är givetvis kokböcker och böcker om mat, vin och annat som hör till. Har du följt bloggen vet du att detta ämne dyker upp till och från.

För en tid sedan skrotade jag på ett av dessa underbara Narinaliknade antikvariat/loppmarknader där man genom damm, pärmar och bokhyllor kan öppna nya eller gamla världar – där allt är möjligt eller omöjligt.

Vad sägs om Sélection de poissons fumés

eller Truite saumonée intercontinental

eller en Sole sultane.

Jag misstänker att ingen av dessa fantasifulla rätter kommer återfinnas, åtminstone inte i detta utseende, på mitt bord inom en snar framtid men alla finns i den 504 sidor mäktiga kokboken Fish and Shell-fish edited by A.E. Simms och utgiven av Virtue & Company Limited, tredje utgåvan från 1981 (1973).

Det som slog mig är givetvis mängden recept, där det finns mycket inspiration och kunskap att hitta, men främst bilderna – när vi fotar och lägger upp mat idag ser det inte ut som det gjorde när man fotade för denna bok, om det är gjort på tidigt 70-tal eller under 80-talet är ointressant men det är ett stort nöje att titta på dem 🙂

 

Galantine de homard Mary Crist Fleming

Trots dessa lite mer udda uppläggningar finns det mycket för att hitta i denna bok och möjligen får man försöka sig på något av dessa lite mer udda uppläggningar också – någon gång om inte annat bara för att!

 

Magnus Reuterdahl

