Dags för midsommar igen och vi drar kosan åt Långbanshyttan och min sambos syster med familj – givetvis kan man inte komma tomhänt så någonting att dricka och någonting att äta är inhandlat. Vi börjar med vinet, jag vet att min sambos syster varit ute och näthandlat Italienskt vin – ska bli spännande att se vad hon fått tag i och av vem hon handlat. Utifrån detta fick det blki lite av livets nödvändiga en flaska Champagne: Billecart-Salmon Cuvée Nicholas Francois Brut 2000 och en flaska rött från Österrike: Krutzler Perwolff Blaufränkisch 2008. Jag var också ombedd att köpa med en flaska snaps och det fick bli en nyhet för i år Haga Sommar-Snaps provencal.

Sedan var det något att gnaga på, en tur till Mi Piace i Sickla där Roberto Gatti presenterade sitt importföretag Gattimondo (gilla dem på Facebook) och en del av sina produkter, här inhandlades den fantastiska parmesankrämen Parmigiano reggiano sott’olio, en bit Parmigiano Reggiano Vacche Rosse (varuprov) samt en bit kortidslagrad mjuk Peccorino – fräscht, gott och smälter i munnen. Jag återkommer till ostarna i ett senare inlägg.

Vad har du in glaset till Midsommar?

