Var det en vindruva Eva gav Adam och inte ett äpple om så var det en grüner veltliner? Det är fråga man ställa efter att ha läst på lite om Laurenz V. Forbidden Grüner Veltliner 2011, vinet är nämligen döpt till Forbidden efter att vinmakarna kom att tänka på förförelse och på förbjuden frukt från edens lustgård under processen att framställa vinet.

Vinet är ett varuprov direkt från producenten Laurenz V. och finns inte tillgängligt i dagsläget i Sverige. Jag har dock fått ytterligare ett par viner från samma producent som finns tillgängliga via importören Sigva, bägge i restraurangsortimentet – jag återkommer till dessa framöver.

Producenten Laurenz Maria Moser V. började 2005 tillsammans med Franz Schweiger och Dieter Hübler att producera viner på grüner veltliner. Laurenz Maria Moser V. kommer från den kända vinfamiljen Lenz Moser där kanske professor Dr. Lorenz Moser III är mest känd. Han är mannen bakom spaljéesystemet för vinrankor som kallas ”Lenz Moser Hocherziehung”.

Fruktig och koncentrerad med inslag av exotisk frukt och en aning grape. Det är syrligt, friskt och fräsch men är lite sötare från botten och lite djupare med en nästan lite smörig ton vilket ger ett grüner veltliner som åtminstone jag inte är van vid. Det har dock också en fin stenig, lite pepprig efterton med fint sting. Jag måste tillstå att det är ett både gott och kul vin som har både charm och elegans. Den lite sötare stilen är om jag förstår det rätt en lite äldre stil som inte är så vanlig idag och ger ett vin som jag tycker ligger lite närmare riesling även om man aldrig skulle ta fel på vilken druva det är gjort på.

Att det har drag av riesling är kanske inte heller så konstigt då man tittat närmare på riesling tillverkning i Tyskland och efter två års försök har man fått fram det vin man sökte efter. Jag tycker detta är riktigt trevligt – ett vin att njuta av för sig själv, tillsammans med andra, till mat eller som sällskapsvin. Det bör gå att importera via Sigva – eller ännu hellre (Sigva) ta in det i ert sortiment!

Magnus Reuterdahl