Lördagkväll och vi experimenterar, kör utan hängslen och skärp, hoppas på att smaklökarna och erfarenheten faktiskt styr oss rätt. Tanken är somrigt & asiatiskt!

Så här ser idén ut – återkommer senare med resultatet, men först lite fotbolls EM och Danmark-Holland:

En snabb titt i frysen gav till handen att vi hade ett gäng torskfiler som får bli grunden. Dessa ska skäras ned i mindre delar och dubbelpaneras, i paneringen har vi också lite limezest, och sedan stekas i smör.

Till detta gör vi en ljummen dipsås genom att steka upp röd pepparfrukt (1 röd, finhackad), finhackad fänkål (lite grann, ca 1/10 dels fänkål), finhackad vårlök (2 små) och limejuice (1), en finhackad vitlök – detta + 1 finhackad morot stekte jag upp i solrosolja – efter ett par minuter tillsatta jag limejuicen och sedan tillsatte jag lite vatten efterhand. Jag lät detta koka ihop ordentligt sedan tillsatte syltad ingefära (4-5 bitar, finhackade) och i slutet tillsatte jag grovt hackad färsk korriander (1 kruka) och basilika (1 kruka) samt sötade en aning till med lite honung (ca 2 msk) och lät det koka ihop innan jag hällde över det i en skål för att svalna av en aning.

Sedan behövs något till detta och vi tänker oss en ljummen glasnudelsallad med fänkål, spenat, stjälkselleri, paprika och sockerärtor samt lite soja och limejuice.

Vi hoppas att detta blir en hit – till maten kommer vi att dricka dels lite rosé från Domæne Gobelsburg och ytterligare något vitt, återkommer vad det blir. Såsen blev riktigt bra och något jag kommer göra igen, likaså fisken – salladen skulle behöva något som gav den lite mer profil – men som ett hittepårecept blev det riktigt bra🙂

Uppdatering vinet till maten blir 2006 Emrich-Schönleber Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling Spätlese. Kan man säga annat än att det här vinet är mumma för smaklökarna – vill ha mer!

Magnus Reuterdahl