Dags för lunch! Då det är lördag vill man ju ha något lite mer välgjort och genomarbetat – något som vi ofta gör är en tomatsås baserat på basen till toskansk tomatsoppa (receptet på papa al pomodoro finns här, se video). Det är enkelt men en jättegod bas till pastarätter, tomatsåser eller röror.

Måtten är långt ifrån exakta och jag finner att jag gör det hela lite på en höft så dom skiftar lite från gång till gång. Idag utgick jag från 7-8 solmogna tomater (vintertid brukar jag använda hela konserverade tomater), jag delar dom och skär bort det gröna – hettar upp ett par-tre matskedar olivolja, lägger i tomaterna och sänker värmen så att tomaterna långsamt får koka ned, till och från får man tillsätta lite olja, lite vatten och/eller grönsaksbuljong.

Under tiden hackar man upp ett par mindre morötter och par selleristjälkar och en ½gul lök och låter dessa glaceras i lite smör, tack vare sötman i morötterna får man lite av en karamellisering.

Tomterna ska koka (sjuda) ned så det är en fin sås, tillsätt morötter, lök samt selleri och låter det koka ihop ca 5-10 minuter. När det är nästan klart kan man tillsätta en riven eller finhackad vitlöksklyfta. Vill man kan man sila av det hela, själv tycker jag att det är trevligt med lite textur, och sedan göra soppa, sås eller något annat trevligt med den.

Själva hade vi lite rester från i går som snabbt tänkte steka upp, koka lite pasta och hälla över basen som en ren sås och toppa med lite basilika.

Magnus Reuterdahl