Kan man bli hög på vin?

Ibland säger man bara i Amerika… i detta fall bara i Kalifornien (möjligen kan man tänka sig att det kan finnas en holländsk variant)?

Jag snubblade över artikeln Weed and wine together as one av Chelena Goldman på SFBay.ca. Ib via @awaldstein som faller i kategorin  man ska höra mycket innan öronen faller av - marijuanainfusioneratvin – tydligen kan man dricka sig hög och bli full på en och samma gång. Att man kan göra maskrosvin har man ju hört men majavin är något annat, i detta fall tillför man majan i vinet i samband med vintifieringen. Enligt artikeln ska marijuana från Humboldt County kombinerat med vin från the Stag’s Leap district vara en särskilt lyckad kombination för denna grapes & vines kombination. Idén härstammar från 60-talet, men produktionen blev ”vanligt” under 1980-talet. Om du är sugen på en flaska ligger de kring $100 flaskan, även om jag misstänker att det blir svårt att privatimportera det genom bolaget. Läs hela artikeln här.

Så svaret på frågan ovan är således – Ja – även om jag hellre väljer att bli hög på smaken av ett fantastiskt vin än en mix mellan droger & vin. Man brukar säga att man alltid ska smaka  -  men i detta fall kan jag nog ärligt säga; Jag avstår! Jag har svårt att se att det skulle vara smaken av vinet konsumenten av ovannämnda vin är ute efter utan man får nog tolka det som en Kalifornisk variant av APK *

Magnus Reuterdahl

*) Alkohol per krona

Kommentera

