Spenderar flygarhelgen i Grebbestad; pittoreskt, vackert och givetvis kommer vi att äta nyrökt makrill. Jag har också med ett varuprov; Champagne Collet samt recept på några trevliga champagnedrinkar (recepten kommer i nästa inlägg). Tyvärr hade vi lite svårt att hitta alla ingredienser samt det faktum att vi inte har tillgång till fruktpressar för att göra egen juice. Därför hade vi planerat att prova champagnen as is. Ibland stöter man saker man dock på saker av en slump som kullkastar ens planer.

Tidigare idag gick vi på en promenad i syfte att att titta på en fornlämning, Ulmekärrs labyrint strax utanför Grebbestad. Labyrinter är en lite udda fornlämningstyp som man ofta hittar i kustbanden, ofta i närheten till gravar och ibland till kyrkor. Dess funktion är inte klarlagd men en teori är att de kan kopplas till kult och möjligen fiske- eller fågeljakts lycka.


På vägen hem stötte vi på en skylt som fångade vårt intresse: Wideum garden drycker & delikatesser. Här blev vi varmt välkomnade att smaka såväl sylt, marmelad och juicer gjorda på havtorn och aronia samt kombinationer av de bägge, läs mer om produkterna här. Havtorn är ett trevligt bär som jag känner till sedan länge och druvjuicen var riktigt fin med en härligt syrlig touch, aronia är dock ett nytt bär för mig. Det ser ut som ett förvuxet blåbär, har inte fullt så mycket sötma, är en aning torrare med en lite te-liknande kvalité – vi fick också prova en juice gjord på dessa bär, som var lite sötad och utblandad med vatten; Nordic Crown Västsvenska delikatesser Aronia nektar. En riktigt trevlig måltidsdryck; frisk, smakrik med lite vinliknande kvaliteter. Man hade också en osötad variant av denna juice, dock bara fryst druvjucie.

Här vaknade dock en tanke till liv, dels ville jag prova den osötade varianten wideum garden aronia (här är det nog vinnörden i mig som vill provade den utan tillsatser utan så ren och naturlig som möjligt) dels kom jag på att detta kan bli en bra bas för att göra en champagnedrink inspirerad av recepten som kom med varuprovet – så en flaska inhandlades. Jag ber att få återkomma om resultatet senare. Kanske gav labyrinten jaktlycka trots allt eller åtminstone inspiration 🙂

Redan innan jag provat den sistnämnda kan jag dock ge en rekommendation att ta en sväng förbi Wideums butik strax utanför Grebbestad för lite juice, sylt, marmelad eller frysta bär.

Magnus Reuterdahl

