Terreno är en svenskägd vingård i Chianti Classico, man gör förutom Chianti classico viner också supertoscaner, vita viner och nu ett rosévin samt driver ett Vinotek i Stockholm. I december förra året fick jag chansen att prova ett fatprov av detta rosévin som är gjort på, 77% sangiovese och 23% merlot. Så här skrev jag då under rubriken Att smaka på framtiden:

Vinet har i detta läge en ganska hög syra, ordentliga tanniner och en lite fet ton. Det är relativt tunt i paletten men har en del spännande inslag av mineraler, peppar och en fin kärnbitterhet. I frukten finns vildhallon, en aning röda vinbär och ett lite syrliga körsbär. Det finns en tendens att smakerna på bredden är en aning tydliga i förhållande till mellanregistret vilket ger det en liten obalans, i mitt tycke är också fruktsmaken är en aning för koncentrerad – jag tycker det skulle tjäna på att dras ut en aning men här beror det på vilket vin man vill ha, ett matvin eller ett sällskapsvin. Jag håller på det förstnämnda. Det finns visa toner som är särskilt tilltalande och det är den lite feta tonen i kombinationen med pepparnoterna samt det ganska tunna lite svala bärtonerna i mitten – det som stör lite är nog körsbärstonen vilken ger vinet lite för mycket bredd på bekostnad av stringens och elegans.

Vinet är inte färdigt och det finns definitivt kvaliteter i det – ska bli spännande att se det färdiga resultatet.

Nu är det så dags att får smaka den färdiga produkten och istället för att smaka på framtiden smaka på samtiden. Inlägget uppdateras ikväll 🙂

Mvh

Magnus Reuterdahl

