Rubriken skulle kunna leda tankarna till den spanska biltillverkaren Seat och en öppen bil, till exempel Seat 850 Spider Cabriolet (1970-72).

Jag har dock inte bytt inriktning på bloggen utan rullar på i samma gamla spår – här det vin som gäller; i detta fall ett cabernet sauvignon från 1994 (buteljerat 1997) signerat Jean León. Nu är ju dock lagrat vin på Systembolaget bara aningen mer vanligt förekommande än Seat 850 Spider Cabriolet på svenska vägar så liknelsen var kanske ändå inte så långsökt. Vinet är en Gran Reserva Cabernet Sauvignon gjort på 85% Cabernet Sauvignon, 15% Cabernet Franc (enligt Systembolaget ska dock blandningen vara 90% cabernet sauvignon och 10% cabernet franc). Vinet kommer från området Penedès i Katalonien, lite sydväst om Barcelona. Cabernet sauvignon och för den delen cabernet franc är inte druvor jag vanligen kopplar till Spanien men 2006 var cabernet sauvignon den sjätte mest odlade druvan i Spanien.

Åter Jean Léon, mannen bakom vinet heter Ceferino Carrion och föddes i Santander, norra Spanien 1928. Några år senare emigrerade han till USA. Då som nu är ett green card inte något man bara hämtar ut hos närmaste myndighet utan för att få sitt green card gick Ceferino Carrion med i armén och åkte till Korea. Efter detta hamnade han i Hollywood och fick jobb restaurangen Villa Capri, vilken in sin tur ägdes av Joe DiMaggio och Frank Sinatra vilket öppnade dörrar till stjärnorna. På resturangen blev han vän med många av deras kunder, såsom legenden James Dean och några år senare öppnade han eget; La Scala i Beverley Hills. Drömmen om det perfekta vinet lockade dock honom tillbaka till Spanien, där han hamnade i Penedès i Katalonien. Här hittade han 150 hektar vingårdar inklusive den åtta hektar stora vingården La Scala (man får väl anta att han döpte den efter resturangen) från vilken druvorna i detta vin odlats. Läs mer om Ceferino Carrion på bloggen Wine ’90 Italian edition

Måste dock erkänna att jag inte kände till denna vinodlare/restauratör och globetrotter innan jag la ögonen på flaskan Jean León Cabernet Sauvignon 1994 Gran Reserve – det är inte varje dag man hittar lagrat vin på monopolet och jag på rak arm inte komma på när jag drack en cabernet sauvignon från Spanien sist.

Doften är syrlig, mogna toner, läder, chark, mogna plommon ekfatskryddor och vanilj.

Smaken är ganska lätt, lite obalanserat, främst är det syran som drar iväg i lite grann, en hel del ek- och cederträtoner, oväntat mycket tanniner och en lite tunn avslutning. Torrt och lite strävt i stilen med en liten ton av fruktdestillat och inlagda körsbär – efterhand, efter en hel del syre kommer en ganska bärig lite friskare smak med inslag av såväl svartavinbär som jordgubbar – drick nu, det känns som att det antingen är på sin peak eller börjat gå över den.

Vinet viner på att andas ett tag, lite djupare röda toner kommer efterhand, det får mer struktur och bättre balans – vilket lyfter vinet, dag 2 är det betydligt mer lättillgängligt.

Helhetsintrycket är detta är ett ganska kul vin, kanske inte fantastiskt men kul och intressant. Vad gäller spansk cabernet sauvignon har jag inte så mycket att jämföra med men det smakar definitivt inte Bordeaux utan drar mer åt Rioja och Priorat ~ men ändå inte, det är lite lättare och inte fullt så koncentrerat i stilen. Vad man dock känner igen från 90-talets spanjorer är de tydliga ekfatstonerna – och jag tror att det är det som håller mig från att skrika fantástico – det är lite för mycket ekfat för min smak .

Andra som druckit detta vin är Vintomas (läs hans kommentarer här), han hade precis som jag problem med korken, den smulade sönder, men jag lyckades få upp den med minimalt med korksmul i flaskan. Slutsatsen är att detta är värt att prova – om inte annat för att dricka ett vin från VM-året 1994, även om det är kanske är mer roligt än fantastiskt, och det bör drickas tämligen omgående.

Magnus Reuterdahl