Häromdagen var jag inbjuden till Kajsa Wines för att prova igenom lite fler av deras viner, i första hand var detta inte en sortimentsprovning för journalister eller skribenter utan Kajsas vinklubbs första get together. Det här med importörers vinklubbar är ett trevligt sätt att dels förevisa sitt sortiment men också att bygga varumärken. Genom träffar som denna bygger man upp en relation med sina kunder på och kan ge svar på frågor, presentera nyheter och producenter. För medlemmarna är det också ett sätt att träffa andra som ha liknande intresse – i detta fall vin. Personligen tror jag att detta är ett utmärkt mellanläge mellan Systembolaget och näthandel – en arena att stärka de viner som finns i beställningssortimentet men också en arena att lära känna sina kunder.

Totalt presenterades ett 10-tal viner varav jag tänkte pusha för två som jag tycker sticker ut lite särskilt, eller egentligen fyra, varav två provats tidigare och ett inte provades vid detta tillfälle. Vi börjar med de viner som var nya för mig.

Amani Chardonnay 2009 från Sydafrika. Det här är snyggt och välgjort, elegant och friskt med en snygg struktur. Smaken har inslag av gula äpplen, exotiska frukter och ekfatskryddor med en fin mineralitet och ett litet inslag av stendamm. Trevligt till grillad fisk eller som sällskapsvin.

Walnut collectables Pinot Noir 2010 från Nya Zeeland. Det här är ett perfekt grillvin till lättare rätter av gris, lamm eller kalv. Lite blommigt i näsan med inslag av röda och mörka skogsbär. Smaken är förhållandevis lätt och elegant med fina toner av skogshallon, jordgubbe, björnbär och en aning saftiga plommon vilket backas upp varma tanniner och ekfatskryddor. Lättdrucket, lättgillat, svalt med fin bärsötma.

Ytterligare ett par viner jag slår ett slag för är Kajsas för tillfället enda vin i Systembolagets ordinarie sortiment är Riverscape semillon 2011 som är ett trevligt fräscht sommarvin, lätt, okomplicerat och friskt med inslag av päron och äpplen, uppbackat av en fin syra och ett lätt inslag av örter samt vitpeppar.Vinet kommer från Sydafrikapå 100 % semillon.

Vi provade också en champagne, Lenobles cuvée intenese. Denna är trevlig men för bara 60 kronor får man en hel del mervärde med Lenoble Premier Cru Blanc de Noirs 2006 som jag provade vid förra provningen hos Kajsa Wines. Denna är gjord på 100 % pinot noir och är ett riktigt trevligt välkommenbubbel men också bra till ostron eller havskräftor, så mitt tips lägg till lite mer och få ut mycket mer smak.

Magnus Reuterdahl