Långfredagen gör skäl för sitt namn – helt plötsligt har man all tid i världen att blogga, så jag fortsätter att beta av min ”blogg-skuld”, dvs blogginlägg som varit på gång någon tid men jag inte haft tid att färdigställa. Detta rör vinet Unter den Terrassen zu Jois från den österrikiska producenten Umathum i Burgenland. Druvorna odlas på vingårdslägen på bägge sidor om sjön Neusiedl på steniga terrasser med namn som Ried Hallebühl, Vom Stein, Haideboden och Kirschgarten. Jorden består av skiffer, kalk, lera och småsten vilket ofta ger en fin mineralitet i vinerna. 2008 är ett lite svårt år i Österrike, men jag har druckit en hel del bra från 08 i alla fall, det var många hade problem med fukt och mögel då det var en hel del nederbörd (både i form av regn och hagel). Totalt sätt ett fuktigt år och förhållandevis lite vind.

Ska man handla Österrikiska viner i Sverige tröttnar man ganska snart på det statliga monopolet, det finns i och för sig en del bra viner, främst vita (Grüner Veltliner & Riesling), men de finns företrädesvis på vinkällarbutikerna och i beställningssortimentet. Det som imponerade mest på mig när jag var i Österrike för några år sedan var dock de röda vinerna, framförallt de gjorda på St Laurent, Zweigelt och Blaufränkish men också på Pinot Noir. När jag kom hem började jag scanna av möjligheten att hitta Österrikiska viner i Sverige och snart föll mina ögon på nätvinbutiken Handlavin.se som har ett trevligt och ständigt växande sortiment. Jag kan med varm hand rekommendera Handlavin.se som jag handlat av sedan dess, men också får en del varuprover från.

Ett varuprov jag fick från Handlavin.se är 2008 Umathum Pinot Noir Unter den Terrassen zu Jois som jag provade föregående helg.

Doften har lite varm frukt, inslag av körsbär, jordgubbe, hallon och ekfatskrydda och en aning stenrök.

Vinet är tätt, lite krämigt med en lite lätt syltig ton som dock är fint balanserad med snygg syra och liten dos rökiga mineraler. Här finns vildhallon, körbär, lite smultron och plommon. Det har också en aning kärnbeska, ett kryddigt inslag med lite kryddnejlika och torkade örter samt tobak och ekfatskryddor. Allt snyggt sammanfogat till ett smakrikt men ganska mjukt nästan lite gräddigt vin med viss elegans. Lång kvarhängande eftersmak med en mjuk struktur.

Detta är uppenbarligen ett riktigt bra vin, dock har jag några frågetecken – om jag måste välja, väljer jag Österrikes Pinot kloner framför deras Pinot Noirer. De är bra men har svårt att mäta sig med de franska, men å andra sidan får man mer för pengarna i Österrike så vad väljer man – jag vet inte riktigt, dock – gillar du Pinot är detta något du bör prova för det är riktigt trevligt. Är du istället mer intresserad av Österrikes terroir så trycker jag att du bör prova något gjort på St Laurent, Zweigelt eller Blaufränkish istället.

Efter några timmar har vinet öppnat upp sig och blir allt mer elegant, får en bättre tanninstruktur, lite inslag av röda äpplen och mer integrerade kryddor. Dagen efter har utvecklingen fortsatt i positiv riktning, lufta ordentligt eller låt ligga och vila några år. Så efterhand stärks rekommendationen.

Bild kommer, dock ligger den på mitt andra minneskort – så detta får dröja tills nästa vecka.

Magnus Reuterdahl

