Bordeauxviner i mellanprisläge är inget som det direkt dräller av i bolagets hyllor, jag fick ett varuprov från the Wine Company2009 Lübecker Rotspon Grande Sélection Carl Tesdorpf.  Det första som slår en är varför en tysk titel på ett bordeauxvin, det andra är flaskans form, detta är mer vad jag skulle kalla en butelj än en flaska och sannolikt gjord för att minna om en svunnen tid. Vinet är gjort på 70% merlot och 30% cabernet sauvignon och tappas i Tyskland via Carl Johann Tesdorf.

Vinet har en fruktig doft med inslag av mörka och röda bär, lite blommor samt ekfatkryddor. Smaken är ganska stram, med ett tydligt vinbärsinslag, syrliga körsbär och plommon. Dessa ackompanjeras av ekfatskryddor som går i en lätt rostad ton, bra integrerade tanniner, lite mörk choklad och stall.

Jag öppnade upp vinet och provade och funderade lite vad jag skulle matcha de där lite syrliga vinbärs och körsbärstonerna till och kom att tänka på de turkiska rätter vi provade för en tid sedan, läs mer här, och till detta fungerade bra – det gifte sig väl mot myntan, det det friska och syrliga i kryddorna och maten.

På det stora hela är detta ett ganska trevligt vin men lite oförargligt och det saknas en del i personlighet och djup, framförallt smakar det inte riktigt Bordeaux. Det smakar å andra sidan inte heller nya världen så det är lite svårplacerat och jag kan tänka mig att detta kanske smakar mer som vin en gång gjorde, då de härtappades och blandades på plats snarare än på vingården – så kanske är det inte bara flaskan som minner om en svunnen tid utan också vinet.

Magnus Reuterdahl