Så är det då dags för ett nytt bolagssläpp – April 2012. Tillhör du dom som bläddrar igenom vintidningarna och blir lite avundsjuk på vinkorrarna – de som får gå monopolets provningar och har som jobb att skriva om allt som släpps? Det är inte jag!

Det mesta av det som släpps och som finns i Systembolagets sortiment är jag tämligen ointresserad av, och ska man vara ärlig finns det roligare tillställningar att gå på, det är också här en av skiljelinjerna mellan bloggare och gammelmedia går. Journalister, skribenter eller vinkorrar har i regel ett konsumentuppdrag, dvs någon betalar dem för att skriva om det som släpps. Utifrån vad som trycks i kvällspressen och många tidningar, dock inte alla, så är uppdraget att framför allt skriva om det man tror Svensson vill ha – inte nödvändigtvis det man tycker är gott eller bra. Ergo rubriker och löpsedlar som skriker ut årets/sommarens/vårens etc bästa boxar, bästa billiga viner m.m. Jag, och de flesta andra vinbloggare jag har koll på, varken vill eller har anledning att göra så – istället skriver vi om våra egna dryckesupplevelser utifrån egna val. Vet inte om det ena ärbättre än det andra, eller för de del utesluter varandra – jag tycker snarare att det kompletterar varandra och vänder sig till olika grupper av vindrickare.

Jag köper och dricker det jag är intresserad av och skriver omdet. Ibland får jag möjlighet att gå på importörers sortimentsprovningar, dock inte monopolets eftersom att man för detta i princip behöver vara medlem i Sveriges vinskribenters förening. Utan att besökt någon av dessa statliga provningar, tror jag mig dock uppskatta de mindre, eller kanske bättre benämnt  mer koncentrerade, sortimentsprovningarna då det är mer lagom med viner, lagom så man faktiskt hinner smaka på vinerna, hinner gå tillbaka till dem och fundera lite. Till detta kommer att man också kan diskutera med importörena och ibland även med vinproducenterna. Ännu noggrannare resultat ger givetvis varuprover, där kan man prova vid flera tillfällen och således få en annan känsla för vinerna – jag brukar börja med att prova vinet tillsammans med min sambo.

Varuprover testas efter följande devis: jag och min sambo tar ett halvglas var, provar, jämför noter och diskuterar det lite grann. Därefter brukar vi göra någon mat som vi tror passar till vinet och kan således prova det mot maten. Ett enkelt vin provar vi oftast mot pasta eller hemmagjord pizza e.d., ett lite mer komplicerat vin mot mer avancerad mat. Därefter sparas en skvätt till dagen efter för att se hur det utvecklats i flaskan och sedan skrivs, oftast, ett inlägg här på bloggen. Jag förbehåller mig dock rätten att inte skriva om viner jag inte tycker håller måttet eller som är allt för ointressanta.

I veckan kommer ett par inlägg om några av vinerna i aprilsläppet som vi provade tidigare i veckan på just detta sätt samt ett par inlägg om viner från två olika nätvinhandlare också provade enligt samma devis.

Idag blir det dock något egenhändigt inhandlat från monopolets aprilsläpp.

Har på senare år druckit en del kul Pinot Noir från Nya Zeeland, så nu får vingården Julicher Estate från Martinborough chansen; 2009 Julicher 99 Rows Pinot Noir. Det jag lärt mig är att man bör dricka dessa unga, i flera fall har jag sparat en eller ett par flaskor för att se hur de utvecklas, tyvärr har jag i många fall blivit besviken. Som unga är de dock ofta rent njutningsgodis.

Röda bär slår mot gommen, balanserat av tanniner och lite pepparstänk. Den smakar lite hallonskalle; lakrits, solmogna hallon, lite jordgubbe och med en liten syrlighet i bakgrunden. I avslutet kommer en anslag av mörk choklad och lite kaffe. Detta är kanske lite för direkt för min smak men det är ett bra vin. Det är dessutom ett mycket trevligt vin om man vill prova på hur nya världen Pinot Noir. Det här ligger och balanserar på rätt sida om svulstighet och sötma, det blir inte klistrigt eller bombastiskt men det blir inte heller elegant och finstämt – kul som somrigt sällskapsvin.

Vid glaset och datorn,

Magnus Reuterdahl

