Tanken var att byta till sommardäck på bilen så kosan ställdes mot Jönköping, nu väntar jag dock tills efter påsk. Just när man tror att det är säkert att lasta ned vinterkläderna gör kung Bore sig påmind och låter snön falla. Ordningen är dock återställd och idag lös solen igen även om det kanske är lite väl kallt.

I fredags tog vi det lite lugnt och åt lite kallrökt lax, romsås och sallad vilket vi sköljde ned med Franz Scneiders en flaska Artisan wines Pure Sauvignon Blanc 2011. Det här är ett lätt, friskt, somrigt vin med karaktär. Jag provade 2010 i höstas på EWBC och kände att detta skulle kunna vara ett perfekt sommarvin. Via Franz visste jag att han såg med tillförsikt på 2011:an, så när handlavin.se annonserade att den fanns tillgänglig, beställde jag en låda. Därefter provade jag den på en sortimentsprovning (för ca 2 veckor sedan), då upplevde jag den som lovande om än lite spretig, sannolikt till följd av att den buteljerats endast två veckor innan. Nu har det legat ytterligare några veckor och vilat vilket gjort dem gott.

Vinet är friskt, lätt och lite blommigt med ett inslag av nyslaget gräs, krusbär, exotiska frukter och citrusfrukter. Det har en fin frisk syra som möter de lite sötare tonerna och lite mineraler. Jag kommer att dricka det till fisk och skaldjur men också som sällskapsvin. Ett mycket trevligt vardagsvin för varma sommarkvällar som jag kommer njuta av hela sommaren 🙂

Vinet finns att beställa via Handlavin.se, läs mer här

Artisan wines hemsida

Magnus Reuterdahl

 

