Den första frågan man kan ställa sig är: Behöver vi ett nytt magazine eller tidning? Mitt svar på den frågan är alltid (nästan). Trots att jag är del av bloggsfären och hänger på många sociala media-plattformar gillar jag tidskrifter, åtminstone om de är bra. Jag tycker också att man fyller en nisch om man lyckas med att bli en tidning om kroglivet och restauranger.

White magazine är givetvis kopplade till white guide, den svenska restaurangbibeln, vilket jag kan tycka är en logisk kombination. Boken kommer ut en gång per år, men förändringarna på restaurangmarknaden går mycket fortare än så. Jag hade dock gärna sett en satsning mer lik Filter eller Offside – nördigt med mer djuplodade artiklar och i just detta fall betydligt mer lyx, både i artiklarna och i formatet.

På det stora hela känns tidningen ganska storstadskoncentrerad, även om förorterna kommer med vad sägs om t ex skandinaviens första peruanska krog; Cevincheria Aji y Sjö i Hökarängen. Dock ingen kommentar om kvalitet eller meny, vill du veta om de serverar marsvin får du gå dit (vilket jag antar att de inte gör).

En artikel som i och för sig är intressant, för en vinnörd som mig själv, är den om vinlandet Sverige – i just denna tidning faller den dock platt då den inte kopplas till några krogar.

Sidan 65-96 känns helt bortkastade om redan har White Guide 2012, då dessa verkar vara mer eller mindre inklippt därifrån. Kanske hade det varit bättre att ge ut nummer ett i maj och återvänt till dessa krogar för att ge ett uppdaterat omdöme.

All in all – jag förväntar mig mer, dock är detta nummer 1 och varje tidskrift måste få tid att växa in i sin kostym. Jag tycker att det finns plats för ett mer renodlat restaurangmagazine men då måste det bli mer stringent och bygga på mer kundupplevelsen. Ni måste också fundera på betygsystemet – är detta en upprapning av White guide the bok eller ska ni stå självdständigt?

Mycket kritik – ja, kanske – men det finns också en hel del kul i tidningen och en hel del att bygga på. Jag hoppas på ett nummer 2 där man hittat lite mer identitet, fått lite mer innehåll och lite mer lyx – men framförallt mer restaurangupplevelse – sedan beror det ju också på vilka läsare man söker.

Magnus Reuterdahl

