För tillfället är det dagspendling mellan Stockholm och Linköping som gäller, detta är något som tar på krafterna. Nu är det dock bara en månad kvar tills jag får tillgång till en övernattningslägenhet så snart får också jag sova. Så här sittandes på tåget hem, läsandes på twitter, blir man lätt sugen på ett glas vin, dock kan jag inte ens med lite välvilja påstå att jag blir sugen på SJs utbud – dock har jag den sista månaden provat mig igenom vinkällaren SJ.

Marques de Riscal 2010 (vitt)

Ett enkelt vitt vin, friskt, lite skarpt och med en lite slirig syra. Det har inslag av lätt fruktighet och lite blommiga örter. Tyvärr händer det just ingenting, förutom att syran slår lite fel – skulle vilja ha lite mer av allt; lite mer frukt, lite mer sötma och lite mer stringens. Skulle jag välja ett av dessa tre viner skulle det nog till sist ändå bli detta.

Ecolgica Shiraz Malbec Reserva 2011 (rött)

Rödtjut är ordet som först slår mig. Det är rött, det är pepprigt, lite gröna toner och massor med fat. Opersonligt och tråkigt om än korrekt.

Longue-Dog 2010 (rött)

Viner med kul namn är sällan bra så inte heller detta. Adjektiven som först slår mig är; strävt, kärnbeskt och obalanserat. En metafor är våt hund varning – missförstå mig rätt detta luktar inte våt hund men våt hund luktar inte gott och det här vinet var ingen höjdare.

Alla för 89 kronor flaskan (37,5 cl).

Tur är att man har något kul på lut därhemma🙂 Jag ställer mig som så många gånger förut frågande till varför SJ inte vill sälja något som faktiskt är värt namnet mat eller dryck. Mackorna & salladen är ätliga, bake-off bullarna likaså men det kan jag lika gärna köpa på pressbyrån e.d. Varför inte satsa på att göra riktiga mackor, ha lite hyfsat att dricka och kanske några få eller åtminstone en riktigt bra maträtt. Jag tror att ni skulle vinna på det i längden – som det är nu har jag förutom dessa tre flaskor vin inte köpt något ombord och planerar inte heller att göra så den kommande månaden.

Magnus Reuterdahl