Kan du din hårdrocks historia? I just detta inlägg kommer två klassiker upp: Anvil vs. Kings X och i just detta inlägg kommer de upp tillsammans med två österrikiska druvor; Zweigelt vs Blaufränksich! Så kan det gå när man har Österrikiska viner i minnet och hårdrock i hörlurarna – för några dagar sedan var jag hos e-vinhandlaren Handlavin.se som presenterade ett par nya viner i sortimentet.

2010 Zweigelt Limited Edition från Golser har endast tillverkats i cirka 1000 flaskor. Jag måste tillstå att just limited edition som sak inte riktigt är något som säljer flaskor till mig, jag går istället på smaken – sedan kan det ju vara kul att ha något som känns lite exklusivt. Just begreppet limited edition tar mig tillbaka till 80-talets bildskivor – man ville ha dom där riktigt häftiga skivorna på väggen, tyvärr var dom ofta dyra med några undantag såsom de hårdrockande kanadickerna i Anvil – som istället fyllde reabackar och skivantikvariaten med limited edition bildskivor.

Nu tror jag inte att detta riskerar att bli ett reavin eller hyllvärmare, även om det har lite av Anvil i sig, så där lite stadigt med bägge fötterna på jorden, lite svulstiga och kraftfulla – långt ifrån botten men når kanske inte heller hela vägen fram till eliten. Skämt och sido – det här är ett riktigt bra standardvin som kommer fungera utmärkt vid grillen, oavsett om du gör hamburgare, grillar fläskött eller biff – tillsammans med varmkorv och senap skulle jag dock nog hålla mig till öl.

Här finns en tät ganska mörk bärighet med inslag av björnbär, mörka körsbär, ekfatskryddor, vanilj, peppar och en dos chocklad. I eftersmaken kommer också lite toner av fikon och dadlar.

Nästa vin är nästan den förras motsats, Krutzler Blaufränkisch från kommunen Deutsch-Schützen i Burgenland, i sydöstra delen av Österrike mot den Ungerska gränsen. Om det förra var Anvil är detta snarare Kings X, lite slankare, lite elegantare, lite stramare och lite mer gospelsoulhårdrock.

Vinet har en lite saftig svartvinbärton som går från att initialt kännas lite stor till att med lite syre få en mer koncentrerad ganska slank ton med ett lite kryddigt, mjukt fatigt, nästan metalliskt och mineraliskt avslut. Det här gillar jag – enkelt med ändå komplext, välgjort och personligt. Det här är ett vin man kan sitta och njuta av.

Två rikigt bra instegsvin om man vill prova Zweigelt och Blaufränkisch eller bara Österrikiskt rött (Läs mer hos Handlavin.se) och två rikitgt bra hårdrocksband med fötterna förankarade i 80-talet och en del lyssningsvärt i bagaget.

Magnus Reuterdahl

