Måste tillstå att jag inte är mycket för dylika ”fira ditt och datt” dagar, men visst det är en anledning att öppna upp och tillaga något gott. Ska man vara romantisk och lägga lite tanke bakom det som serveras är ju det romantiska vinet för de flesta champagne, men man kan också satsa på något i hjärtats färg som värmer, eller varför inte både och – dvs en rosé champagne. Har man inget i vinkällaren och måste skaffa något lite sådär i sista minuten så är man utlämnad till monopolets ordinariesortiment.

Min favorit på bolaget är Gosset Grand Rosé Brut.

En elegant, torr och fräsch rosa champagne med en perfekt balans mellan röda skogsbär, söta äpplen och citrusfrukter och en lite brödigt nötig avslutning. Passar för övrigt också utmärkt till mat, t ex fisk, fågel eller något av ljust kött såsom kalv eller gris.

Dock har jag lång väg hem från jobbet, för närvarande ca 1 timma och 45 minuter, och en sambo med nyopererad högerhand så vi får se vad jag orkar svänga ihop till kvällen.

Hoppas ni alla får en trevliga alla hjärtans dag, och då en särskilt trevlig tillönskas just min sambo, och uppmärksammas just du på passande sätt 🙂

Magnus Reuterdahl

