This post is available in English!

Njutning kan ta sig många olika uttryck, vinet går genom gommen och nosen, bilder genom ögonen, musik via hörseln etc. Det här inlägger rör ögon, smak & doft!

Till sommaren har vi planerat en resa till Tyskland och Bodensjön för att närvara på ett bröllop i Mainau. I samband med detta kommer vi stanna några dagar och inmundiga och inhandla lite vin – sannolikt blir det dagsturer till såväl Mosel, Nahe, Rheingau, Alsace som till Schweiz. En av städerna vi sannolikt kommer stanna till i är Koblenz i norra delen av Moseldalen och vid Rhens strand, dvs där floderna möts/delas. Namnet Koblenz kommer från det latinska ordet confluentes och betyder sammanflöde. Staden kan spåras tillbaka till år 9 f Kr då romarna byggde ett fältläger som senare kom att bli en stad.

Som av en tillfällighet råkade jag på ett underbart handkolorerat träsnitt från 1590-talet, från Sebastian Münsters Cosmographia Universalis (1544-1628) av just Koblenz. På bilden ser man staden och dess omgivningar och givetvis floderna Rhen och Mosel, på kullarna ser man vad som skulle kunna vara vinrankor vilket fick mig att längta efter ett en torr Riesling.

Men innan vi kommer till vinet ett par ord om Sebastian Münster (1488-1552), han var född i Ingelheim i Tyskland menlevbde under en stor del av sitt liv i Basel, i Schweiz. Ett av han stora verk är encyklopedin Cosmographia som innehåller mer än 500 träsnitt och publicerades i 46 utgåvor på fyra språk.

Just nu sitter jag i Jönköping, långt från min vinkällare, turligt eller välplanerat nog tog jag dock med mig litye vin på resan, varav ett Riseling, dock varken från Mosel eller Rhen utan från Pfalz.

Vinet kommer från vingården Reichsrat von Buhl; 2009 Paradiesgarten Deidesheim Riesling Grosses Gewächs och är ett varuprov från the wine-company.se (Läs mer om vinet här).

Doften är lockande och frisk med inslag av gröna äpplen, päron och löite exotisk frukt med lite mineral i bakgrunden.

Det här är ett klassiskt tyskt torrt riesling vin; elegant, friskt med en koncentrerade och välbalanserad syra. Det har en snygg fruktig smak med inslag av söta äpplen, gröna päron och en aning persika med en distinkt mineralton och ett litet kryddigt avslut. Jag tycker att det här är fantastiskt så här i sin ungdoms gryning men givetvis finns det goda förutsättningar att lagra det, det har lite med smak att göra – hur man vill ha sin riesling; frisk och spänstig eller lite sötare med mognadstoner – jag älskar bägge🙂 Det här är ett riktigt trevligt vin.

När vi är inne på ämnet njutningar hoppar vi över på ytterligare en; ost! Ost och vin går ofta ihop och ett annat träsnitt fick in mig på ost spåret. Denna gång är det ett handkolorerat träsnitt av Johann Stumpf (1500-1578) som ingått i Gemeiner loblicher Eydgnoschafft Stetten, Landen und Voelckeren Chronick wirdiger thaaten Beschreybung (in total 934 folio) från 1548-49 över den Schweiziska staden Appenzell…

…vilket leder mig till en favoritost Appenzeller. En hårdost gjord på komjölk i just denna region. Osten har tillverkats under åtminstone 700 år vilket betyder att herr Stumpf kan ha suttit och smaskat Appenzeller redan när han gjorde denna bild för ca 500 år sedan.

Magnus Reuterdahl