Vin man får i present är kul, i bästa fall får man ett vin man inte skulle valt själv vilket gör att man testar något nytt och kanske lite annorlunda. I julas fick jag en flaska 2009 De Loach Russian River Valley Pinot Noir. Amerikansk pinot noir fick sig ett rejält uppsving, försäljningsmässigt, samtidigt som Merlot fick en lite negativ klang genom filmen Sideways, genom citat som:

– No, if anyone orders Merlot, I’m leaving. I am NOT drinking any fucking Merlot.

Det finns mängder med bra amerikansk pinot noir, men nästan alla som jag druckit har jag köpt utomlands. Periodvis finns det en del trevliga i Sverige också men många jag druckit har varit ganska opersonliga, lite för stora, direkta och obalanserad etc etc. Vad gäller merlot så gillar jag merlot men som med allt annat det gäller att hitta dom bra vinerna bland alla mindre intressanta.

De Loach är nytt för mig, det är gjort på 90% Pinot Noir och 10% Syrah.

Doften är fylld med mörka bär och ekfat vilket tillsammans ger ett lite giftig sötsyrligt och kryddigt anslag – dock inte alls otrevligt.

Smaken är ganska stor med mycket bär och frukt och en kryddig avslutning. Inledningsvis har jag problem med det här vinet, det känns obalanserat och trots måttliga 14,5 % lite alkoholstint. Efter ett par timmar i karaffen är det dock betydligt trevligare och smakerna mer balanserade om än lite syltiga. I smaken hittar man en moreller, svarta vinbär, hallon, lite jordgubbe och en avslutning med en kombination av torkade örter och fatkryddor.

Varken Johan P eller Svenssonsmakaren var riktigt nöjda med det här vinet, jag är kanske inte fullt så kritiskt men för 200 hundringen vill jag ha lite mer personlighet och djup – vi drack det till relativt kryddig mat, kryddiga lammkorvar och het tomatragu och då fungerade bra, kryddigheten och syltigheten i vinet gifte sig bra med kryddorna och sötman i maten. Sammantaget är detta ett vin för mat snarare än som sällskapsvin. Trots att priset ligger lite i överkant tycker jag att det kan fungera bra som ett instegsvin till amerikansk pinot noir och fungera väl som ett jämförelsevin mot t ex fransk bourgogne eller nya zeeländsk pinot noir i 150-200 kronors klassen.

Magnus Reuterdahl