För ett tag sedan bad jag om tips om italienska viner och som tack för det bästa hade jag en bok om Franciacorta att ge bort. Jag fick in flera trevliga förslag, se bland annat här. Vinnaren kom förbi häromdagen för att få sin bok och till min förvåning fick jag en flaska vin – jag tackar och bockar, jag fick också lite trevlig olivolja. Jag hoppas vi får tillfälle att mötas igen, framgent, och utbyta ett glas med varandra 🙂

Vinet var en flaska 2006 Nero Della Spinosa Syrah di Toscana från vingården Colleverde. Som lite kul referens; om du råkar ha en flaska eller två i källaren finns det en svensk koppling då han varit med och plockat druvorna.

Doften är lite syrlig och drar åt att nästan bli giftig med en hel del mörk frukt och ekfatskryddor.

På det stora hela är det ett lättgillat elegant vin med mycket smak; mörk frukt och röda bär kombinerat med ekfat. Det har en ganska lång eftersmak med choklad, sötlakritstoner och peppartoner samt örter, och någonstans i bakgrunden finns lite röda äpplen och en fin kärnbitterhet. Vinet har trots sin kraftfullhet en silkig len profil och även om det har en hel del kraft upplever jag det snarare som elegant och komplext än som en fruktbomb. Vinet är gjort på 100% Syrah men det känns nte som Frankrike eller för den delen nya världen utan som Italien och har en hel del terrior och personlighet. Ett välgjort och trevligt vin! 2008:an finns att köpa via X-wine.

Detta inlägg i kombination med andra visar på vad jag tycker är roligast med internet och sociala medier – möjligheten att skapa nya kontakter och finna nya kontaktytor och i detta fall också en trevlig oväntad vinupplevelse.

Till Ruso, Skål & tack! – till er andra passa på att testa 2008:an 🙂

Magnus Reuterdahl

