Varje år börjar samma jakt – jakten på ett bra rosé – det finns enstaka bra på vårt statliga monopol men inte många, ofta går de att räkna på ena handens fingrar – majoriteten är någon form av bastardiserat rosévin som smakar mer som hallonbåtar eller ferraribilar i flytande form. Det är inte så ett rosévin ska smaka!

Nu anser jag inte att roséviner behöver vara storslagna eller komplexa, snarast anser jag tvärtom att det ska vara enkla och tydliga – de ska vara lätta, friska och fräscha. De får gärna ha inslag av röda vinbär, hallon eller smultron men bärsmaken ska inte vara överväldigande utan mjukt deltagande – och ackompanjeras av en tydlig mineralton och en spelande syra. Ett tips är att titta på färgen – ett rosé bör vara laxrosa – detta är dock ingen garanti för att det är bra – det ska dock inte se ut som en sämre paraplydrink eller smoothie i färgen eller vara förpackat i en box– då kan jag nästan garanterar att det är dåligt!

Via the Wine Company fick jag ett varuprov som är vackert laxrosa och med andra ord uppfyller den ena förutsättningen.

Château Beaulieu 2010 Coteaux d’Aix-en-Provence A.C.

Doften är en aning för söt vilket oroade mig lite – söta skogshallon, smultron, svartvinbärste och torkade örter, med en liten aning godis i botten.

Smaken är mycket dock trevlig, lite svalt tillbakalutad, snygg balans mellan bärsötma och syra med bra dos mineraler och örter i avslutet. Det är perfekt för mig – enkelt men ändå elegant, sött men ändå läskande, syrligt men inte vasst – ett perfekt mellanläge mellan rött och vitt, bra som sällskapsdryck, utmärkt till bufféer – överlag en fantastisk sommardryck. Bara att köpa och njuta, det kommer jag att göra.

Vinet finns att betsälla på the Wine Company, läs mer här!

Magnus Reuterdahl

